Berita Harian

Tawaran rumah mampu milik tidak seimbang

Pemaju lebih galak bina kediaman mewah raih untung lebih

- Oleh Nurhayati Abllah

Isu lambakan rumah tidak terjual di Malaysia bukan semata-mata dipengaruh­i dasar pengetatan pinjaman oleh institusi perbankan atau harga rumah terlalu tinggi, sebaliknya disebabkan terdapat ketidaksei­mbangan dalam penawaran rumah mampu milik.

Jika dilihat secara menyeluruh, isu lambakan ini lebih menjurus kepada lambakan hartanah mewah berharga RM500,000 dan ke atas.

Pemaju dilihat lebih galak membina hartanah mahal bagi mendapatka­n keuntungan lebih tinggi, sedangkan pada hakikatnya permintaan tinggi atau yang sebenarnya adalah untuk harta

nah mampu milik.

Ketua Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid, berkata isu pemilikan rumah perlu dilihat secara holistik iaitu bermula daripada penawaran rumah mampu milik, definisi harga rumah mampu milik, paras gaji serta prospek kenaikan dan peluang pekerjaan berkemahir­an tinggi.

“Melihat profil rumah yang tidak terjual berdasarka­n sumber data daripada Data Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC), kebanyakan­nya tertumpu kepada harga rumah RM500,000 dan ke atas.

Rumah tidak terjual

“Data terkini pada suku ketiga 2018 menunjukka­n stok rumah yang sudah siap, tetapi tidak terjual, paling banyak adalah berada pada harga antara RM500,000 hingga RM1 juta berjumlah 7,778 unit dan mewakili 25.8 peratus daripada jumlah keseluruha­n.

“Manakala harga rumah RM1 juta dan ke atas, jumlah rumah yang tidak terjual adalah 4,366 unit dan mewakili 14.5 peratus daripada jumlah stok kediaman sudah siap tetapi tidak terjual.

“Justeru, 40.3 peratus rumah yang tidak terjual adalah bagi harta kediaman berharga RM500,000 dan ke atas,” katanya kepada BH, barubaru ini.

Katanya, bagi rumah yang berharga antara RM300,000 - RM400,000 dengan jumlah rumah tidak terjual 4,895 unit atau 16.3 peratus.

“Ini diikuti rumah yang berharga RM200,000 hingga RM250,000 dengan unit tidak terjual adalah 3,479 unit atau 11.6 peratus,” katanya.

Dari sudut pelancaran rumah baharu, Mohd Afzanizam berkata, ia banyak tertumpu pada harga RM500,000 hingga RM1 juta iaitu 2,958 unit dan mewakili 41.1 peratus daripada jumlah keseluruha­n pelancaran rumah baharu pada suku ketiga 2018.

“Ini diikuti rumah yang berharga RM400,000 hingga RM500,000 iaitu 1,389 unit atau 19.3 peratus daripada jumlah keseluruha­n.

Rumah baharu bawah RM200,000

“Bagi pelancaran rumah baharu yang berharga RM200,000 dan ke bawah, angkanya adalah 961 unit atau 13.3 peratus daripada jumlah keseluruha­n pada suku ketiga 2018.

“Berdasarka­n data berkenaan, ia terdapat ketidaksei­mbangan dalam penawaran rumah mampu milik di Malaysia,” katanya.

Berhubung pihak institusi perbankan, beliau berkata, penilaian kredit bagi bakal peminjam adalah berdasarka­n rekod pembayaran yang diperoleh daripada Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) Bank Negara Malaysia.

“Selain itu, nisbah keberhutan­gan atau Debt Service Ratio (DSR) juga akan dinilai dan kebiasaann­ya penanda aras adalah sekitar 60 peratus menjadi suatu kadar standard.

“Namun, ia masih bergantung kepada budi bicara bank berkenaan yang mengambil kira kestabilan pekerjaan serta kawasan yang didiami, sama ada di bandar atau luar bandar,” katanya.

Dalam hal ini, katanya, kerajaan sememangny­a mempunyai kuasa mutlak dalam menentukan dasar percukaian negara, termasuk cadangan mengenakan cukai baharu sebagai usaha dalam mengharapk­an bank menjadi lebih fleksibel daripada segi memberi pinjaman.

“Namun, setiap cadangan yang berkaitan perlu diperhalus­i bagi memastikan masalah yang ingin diselesaik­an dapat dilaksanak­an menerusi kaedah tepat dan bersesuaia­n,” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia