Berita Harian

Ketahui pelbagai cara miliki rumah

- Presiden Hartaguam dan Peguam di Tetuan Nazri Azmi Islinda nazriland@gmail.com

Isu pemilikan rumah memang tidak pernah habis diperkatak­an dan dibincangk­an. Sejak saya memulakan profesion sebagai peguam kira-kira 26 tahun yang lalu, isu pemilikan rumah sentiasa menjadi bualan dan pelbagai cara telah dicadangka­n dan dipraktikk­an, supaya lebih ramai rakyat dapat memiliki rumah sendiri. Apa yang pasti, harga rumah semakin tinggi dari tahun ke tahun.

Pembelian daripada pemaju

Pembelian daripada pemaju adalah salah satu cara yang popular untuk membeli rumah sendiri. Rumah baharu yang dilancarka­n akan dibeli terus daripada pemaju perumahan.

Pemaju dan aktiviti pemajuan perumahan ini dikawal oleh Akta Pemaju Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (Akta

118), dan beberapa peraturanp­eraturan lain yang digubal.

Tiada apa kemajuan perumahan yang boleh dijalankan kecuali oleh pemaju perumahan yang memiliki lesen yang dikeluarka­n di bawah akta.

Antara syarat yang ditetapkan ke atas pemaju ialah berkenaan jumlah modal berbayar syarikat dan meletakkan deposit bersamaan tiga peratus daripada anggaran kos pembinaan, dengan Pengawal Perumahan yang dilantik oleh Menteri di bawah Seksyen 4 Akta 118.

Sudah tentu ada kebaikan dan kekurangan­nya jika membeli rumah dari pemaju. Daripada segi kebaikanny­a, pembeli dapat rumah yang baharu, yang menggunaka­n kaedah pembinaan, bahan dan alatan yang baharu.

Tetapi rumah itu perlu ditunggu siap sehingga 24 atau 36 atau 48 bulan dari tarikh perjanjian jual beli. Ada juga pemaju yang menjual rumah yang telah siap dibina, yang belum terjual sepanjang tempoh pembinaan.

Ada pembeli yang mengadu bahawa rumah yang dibeli daripada pemaju tertentu itu lambat siap dan pembeli terpaksa memulakan tindakan untuk menuntut ganti rugi jumlah tertentu daripada pemaju.

Kemudahan awam mungkin belum tersedia sepenuhnya di kawasan perumahan baharu dan pembeli perlu bersabar menunggu beberapa tahun sebelum kawasan tersebut menjadi kawasan yang matang.

Ada juga laporan menyatakan bahawa kualiti pembinaan rumah sangat tidak memuaskan hati. Lebih menyedihka­n ialah jika projek perumahan itu menjadi projek terbengkal­ai.

Pembelian ‘sub sale’

Ramai pembeli yang memiliki rumah sendiri dengan cara pembelian sub-sale. Ia bermaksud pembeli membeli rumah yang telah siap dibina atau diduduki, daripada tuan punya rumah.

Pembeli dapat mengetahui keadaan sekeliling, kawasan kejiranan, kemudahan awam dan memeriksa keadaan fizikal rumah yang hendak dibeli.

Proses pembelian yang biasa ialah dengan menempah unit yang hendak dibeli melalui pembayaran deposit awal, kepada ejen hartanah yang memasarkan hartanah berkenaan.

Ada juga transaksi yang dibuat terus antara bakal pembeli dan pemilik rumah. Saya menasihatk­an supaya transaksi seperti ini dibuat melalui peguam masing-masing untuk menjaga kepentinga­n pembeli. Ada kes di mana individu yang mengaku sebagai penjual telah cuba menjual sebuah rumah kepada beberapa pembeli sekaligus serta mengutip wang deposit daripada pembeli berkenaan, dan kemudianny­a menghilang­kan diri.

Peguam akan membantu untuk memeriksa dokumen yang membuktika­n bahawa penjual adalah pemilik sebenar rumah berkenaan. Peguam juga membantu untuk memeriksa status penjual, sama ada penjual adalah seorang bankrap atau tidak.

Seorang bankrap tidak boleh menerima wang hasil jualan rumahnya dan semua hasil jualan hendaklah diserahkan kepada pihak Jabatan Insolvensi Malaysia.

Peguam akan menyediaka­n perjanjian jual beli mengikut status rumah itu sama ada ia adalah jenis pegangan pajakan atau pemilikan kekal, sama ada masih bercagar atau tidak, perlu kebenaran pindah milik daripada pihak berkuasa negeri atau tidak dan seumpamany­a.

Sekiranya rumah itu dikategori­kan sebagai rumah kos rendah atau sederhana rendah, syarat pemilikan juga akan diterangka­n untuk mengenal pasti sama ada pembeli itu layak untuk memiliki rumah jenis berkenaan.

Tempoh penyelesai­an urusan biasanya ialah tiga bulan dari tempoh perjanjian jual beli atau tiga bulan dari tarikh pematuhan syarat yang dinyatakan di dalam perjanjian jual beli.

Lelongan awam

Salah satu cara yang popular untuk membeli rumah di bawah harga pasaran ialah dengan membida dan membeli melalui lelongan awam.

Ada pembeli yang berjaya mendapatka­n rumah yang masih dalam keadaan baik dan tidak berpenghun­i. Ada pula pembeli yang menghadapi pelbagai masalah seperti penghuni rumah enggan berpindah keluar, kos pembaikan rumah yang tinggi sehingga menjadikan harganya lebih kurang sama atau lebih tinggi berbanding jika membeli terus daripada penjual, setelah dicampur kos pembaikan.

Cara pembeliann­ya ialah setelah mengenal pasti rumah yang hendak dibida, pembida hendaklah hadir ke lelongan awam atau melantik ejen untuk hadir bagi pihak pembida.

Tetapkan harga maksimum yang pembida sanggup bayar untuk rumah berkenaan dan membida apabila sesi bidaan bermula. Jika bernasib baik, pembida berkenaan mungkin menjadi pembida tunggal yang membida dan layak membeli dengan harga rizab yang ditawarkan.

Membida hendaklah mengikut kewarasan akal dan tidak terbawa-bawa dengan emosi hingga akhirnya pembida telah membeli dengan harga yang tinggi, tanpa sedar.

Setelah pembida diisytihar­kan berjaya, kontrak lelongan yang mengandung­i syarat-syarat jualan akan diserahkan kepada pembida.

Pembida hendaklah memohon pembiayaan daripada pihak bank untuk membayar harga lelongan dalam masa yang ditetapkan dalam kontrak lelongan, melainkan jika membayar secara tunai.

Pembida dinasihatk­an untuk mendapatka­n khidmat ejen lelongan, terutama jika cuba membida untuk kali pertama, dan setelah berjaya, hendaklah melantik peguam dengan segera, untuk menguruska­n urusan pindah milik rumah berkenaan secara sah.

Walau apa jua kaedah yang diguna untuk memiliki kediaman sendiri, anda dinasihatk­an untuk mendapatka­n khidmat peguam yang mahir untuk membantu anda sehingga akhirnya rumah itu didaftarka­n di atas nama anda sebagai tuan punya yang sah. Satu salinan bukti ketuan punyaan hendaklah disimpan dengan baik.

Walau apa jua kaedah yang diguna untuk memiliki kediaman sendiri, anda dinasihatk­an untuk mendapatka­n khidmat peguam yang mahir untuk membantu anda sehingga akhirnya rumah itu didaftarka­n di atas nama anda sebagai tuan punya yang sah. Satu salinan bukti ketuan punyaan hendaklah disimpan dengan baik”

 ?? [ FOTO HIASAN ] ??
[ FOTO HIASAN ]
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia