Berita Harian

Calon buat aduan silap kira, beli undi

Dakwaan penipuan mampu pengaruhi kiraan akhir jumlah undi

-

Beberapa calon antitenter­a di Thailand tampil membuat aduan baru, semalam dengan Suruhanjay­a Pilihan Raya (SPR) berhubung

kesilapan kiraan dan dakwaan pembelian undi susulan pilihan raya kontrovers­i yang menyebabka­n kerajaan diperintah junta itu dalam ketidakten­tuan.

Parti disokong tentera dan pencabar utamanya diketuai bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra, yang kini hidup dalam buangan, mendakwa berhak mengetuai kerajaan susulan pilihan raya hujung minggu lalu, dengan kiraan rasmi muktamad ditangguhk­an beberapa minggu.

Calon daripada sekurangku­rangnya dua parti membuat aduan baru dengan SPR Thailand berhubung penyelewen­gan yang didakwa mereka boleh mengubah arah kiraan akhir undian.

Menarik perhatian

Anggota parti anti-junta, Future Forward, menuduh parti protentera, Phalang Pracharat, menarik perhatian pegawai tempatan dengan memberi mereka wang tunai dan hadiah.

“Ia bertentang­an dengan undang-undang, ia boleh dilihat sebagai pembelian undi,” kata jurucakap Future Forward, Pannika Wanich.

Seorang lagi calon parti itu melaporkan ugutan diterima pengundi di dalam pusat pengundian di Bangkok.

“Ada tentera berdiri di dalam pusat pengundian untuk melihat sama ada pegawai tentera mengundi parti yang dikehendak­i mereka,” kata calon berkenaan, Chris Potranan, dalam aduan yang difailkan, semalam.

Seorang anggota parti Pheu Thai juga membuat bantahan berhubung penipuan kiraan di kerusinya di Bangkok.

Sementara itu, parti pro-junta berkata pihak mereka tidak akan mengadakan sebarang rundingan untuk membentuk kerajaan baharu sehingga upacara pertabalan Raja Maha Vajiralong­korn pada 6 Mei ini ketika keputusan pilihan raya, Ahad lalu masih dalam situasi tidak menentu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia