Berita Harian

City sambung misi ‘sapu bersih’ trofi

Tempoh rehat antarabang­sa bantu Guardiola cas semula kecergasan skuad

-

Misi Manchester City merakam 15 kemenangan berturut-turut dan memburu empat kejuaraan semusim bersambung dengan kunjungan ke Fulham, malam ini.

Pengendali­nya, Pep Guardiola dilihat cuba untuk meringanka­n tekanan dengan tidak bercakap banyak tentang misi menyapu bersih semua trofi, tetapi tidak dapat lari daripada hakikat yang baki dua bulan terakhir ini akan menentukan kemampuan pasukannya mencatat sejarah baharu itu.

Ketika Piala Liga sudah dalam genggaman, juara Liga Perdana Inggeris itu masih di landasan terbaik untuk mengekalka­n kejuaraan dan diletakkan sebagai pasukan pilihan untuk menjuarai Liga Juara-juara serta Piala FA.

Deretan 19 kemenangan dalam 20 perlawanan terakhir meletakkan

City dalam kedudukan terbaik untuk memenangi semua pertanding­an dan rehat perlawanan antarabang­sa selama dua minggu hadir tepat pada masanya bagi dia mengecas semula kecergasan skuadnya.

Di bawah garis selamat

Pemain yang sudah berusia seperti Sergio Aguero, David Silva dan Fernandinh­o tidak lagi bersama skuad kebangsaan Argentina, Sepanyol dan Brazil, manakala pertahanan kental City musim ini, Aymeric Laporte terus tidak dipedulika­n pengendali Perancis, Didier Deschamps.

Tempoh rehat itu juga memberi ruang buat Kevin de Bruyne, Vincent Kompany, Nicolas Otamendi, John Stones, Fabian Delph dan Benjamin Mendy pulih daripada kecederaan masing-masing.

Pemain utama seperti Ilkay Gundogan, Leroy Sane dan Bernardo Silva pulang daripada tugasan antarabang­sa tanpa sebarang kecederaan.

Sementara itu, prestasi cemerlang Raheem Sterling pada peringkat kelab berterusan di pentas antarabang­sa di mana dia meledak empat gol untuk England ketika bertemu Republik Czech dan Montenegro.

Fulham pula berdepan cabaran berbeza apabila baki saingan musim ini adalah penentu kedudukan kelab itu dalam EPL musim depan.

Skuad kendalian Scott Parker berada 13 mata di bawah garis selamat dan bekas pemain tengah Chelsea itu sedar tugasan berat menanti mereka.

“Saya rasa kita semua faham cabaran yang bakal dihadapi, mereka adalah pemain hebat dan pasukan yang mantap serta pengendali­nya antara yang terbaik,” kata Parker.

 ??  ?? Pep Guardiola
Pep Guardiola
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia