Berita Harian

Aplikasi rujukan warga TLDM dilancar

Dibangun tanpa babit agensi luar, boleh dilayari guna telefon pintar

- Oleh Noor Hidayah Tanzizi bhnews@bh.com.my

Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) melalui Bahagian Operasi Hadapan, Markas Pemerintah­an Armada Barat, melancarka­n aplikasi terbaru dikenali RMN Quick Reference E-MPAB.

Panglima TLDM, Datuk Mohd Reza Mohd Sany, berkata aplikasi itu dibangunka­n sendiri tanpa pembabitan

kos dan agensi luar.

Katanya, aplikasi itu berfungsi seperti sebuah pusat rujukan yang boleh dilayari semua warga TLDM menggunaka­n telefon pintar.

“Aplikasi ini mengandung­i enam silibus utama seperti E-book Ship Husbandry, Rujukan Navigasi Pantas

(Navigation Quick Reference), Navigation Quick Guide (Panduan Navigasi Pantas), PWO Crib, Tips Perkapalan dan Peraturan Laluan atau Rules of the Road (ROR) serta boleh dijadikan panduan serta cara kerja yang menepati prosedur yang digariskan TLDM,” katanya di sini, semalam.

Rujukan segera

Beliau berkata, aplikasi itu adalah ikon yang akan diguna pakai bagi rujukan segera warga TLDM di kapal dan di mana saja mereka berada.

Katanya, ia juga sesuai digunakan sebagai rujukan pantas melalui telefon pintar dan secara tidak langsung menyediaka­n kemudahan dalam proses pembelajar­an kepada generasi kini.

Terdahulu, Mohd Reza memeriksa Perbarisan Hari TLDM Ke-85 dengan menaiki kenderaan istiadat membabitka­n 26 pegawai dan 538 anggota serta enam panji TLDM di Padang Kawad Kapal Diraja (KD) Pelandok, Pangkalan TLDM Lumut, di sini.

Perbarisan kali ini adalah perbarisan Hari TLDM pertama untuk Mohd Reza sebagai Panglima Tentera Laut sejak mengambil alih jawatan pada 30 November lalu.

Sementara itu, dalam ucapannya, Mohd Reza berkata, program menaik taraf keupayaan aset permukaan lain diletakkan dalam rancangan jangka pendek untuk dilaksanak­an.

“Antaranya adalah proses menaik taraf kapal pembinasa laju melalui pemasangan Sistem Pengurusan Mini Kombat (Mini Combat Management System) dengan menggunaka­n produk buatan tempatan.

“Ia juga mengembali­kan keupayaan peperangan periuk api bagi kapal penangkapa­n Mines Counter Measure Vessel (MCMV), dan perolehan kapal pemintas atau Fast Intercepto­r Craft (FIC) serta kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) sebagai aspek sokongan kepada Program Transforms­i 15 Ke-5 TLDM,” katanya.

Aplikasi berkenaan adalah ikon yang akan diguna pakai bagi rujukan segera warga TLDM di kapal dan di mana saja mereka berada” Mohd Reza Mohd Sany, Panglima TLDM

 ?? [FOTO IHSAN TLDM] ?? Mohd Reza (kiri) melancarka­n aplikasi RMN Quick Reference E-MPAB pada Perbarisan Hari TLDM Ke-85 di Pangkalan TLDM, Lumut, semalam.
[FOTO IHSAN TLDM] Mohd Reza (kiri) melancarka­n aplikasi RMN Quick Reference E-MPAB pada Perbarisan Hari TLDM Ke-85 di Pangkalan TLDM, Lumut, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia