Berita Harian

Langkah laksana penuh Kerangka Kerja Sendai

Malaysia galak penguranga­n risiko bencana setiap peringkat: Dr Wan Azizah

-

Malaysia akan terus menyumbang dan menggalakk­an penguranga­n risiko bencana (DRR) pada semua peringkat (dalam negara, serantau dan antarabang­sa), ke arah pelaksanaa­n sepenuhnya Kerangka Kerja Sendai, kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Malaysia juga mempercepa­tkan tempo perubahan dalam DRR dengan menyokong pembanguna­n Strategi DRR Tempatan dan meningkatk­an pembabitan serta penyertaan pemain tempatan dalam agenda dan program nasional

mengenai DRR.

“Kami juga meningkatk­an kesedaran dan penggunaan Platform Nasional untuk DRR, sebagai forum perkongsia­n strategik, koordinasi dan perkongsia­n amalan baik.

“Selain itu, usaha sudah dijalankan untuk membangun dan memperbaik­i pemetaan bahaya dan risiko, memperbaik­i instrumen perancanga­n ruang seperti pembanguna­n garis panduan indeks bencana bandar dan menguatkua­sakan kod bangunan tahan gempa,” katanya dalam pernyataan negara pada sesi pleno Platform Global bagi Penguranga­n Risiko Bencana (GPDRR) di sini, semalam.

Kurangkan risiko bencana

Kerangka Kerja Sendai untuk Penguranga­n Risiko Bencana 20152030 adalah perjanjian global, sukarela dan tidak terikat yang diterima pakai pada Persidanga­n Dunia Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) untuk Penguranga­n Risiko Bencana kali ketiga dan disahkan oleh Perhimpuna­n Agung PBB melalui Resolusi 69/283.

Kerangka Kerja Sendai mengiktira­f negara mempunyai peranan utama untuk mengurangk­an risiko bencana tetapi tanggungja­wab itu harus dikongsi dengan pihak berkepenti­ngan lain termasuk kerajaan tempatan, sektor swasta dan lain-lain.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Malaysia adalah antara tiga negara pertama yang melengkapk­an pelaporan Pemantauan Kerangka Kerja Sendai.

Dr Wan Azizah berkata, Malaysia juga menggalakk­an peranan sains dan teknologi dalam menyokong keputusan dasar berkaitan risiko dan meneroka tanggungja­wab bersama dalam DRR, seperti perkongsia­n awam-swasta dan mewujudkan mekanisme pemindahan risiko.

Pada masa sama, kerajaan meningkatk­an keupayaan pengurusan risiko bencana dalam pengerahan sumber, rangkaian komunikasi, sistem amaran, teknik ramalan dan pembinaan kapasiti, kata beliau.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Malaysia mengalu-alukan penganjura­n sesi keenam GPDRR di Geneva yang tepat pada masanya berikutan banyak cabaran baharu yang muncul dalam bidang penguranga­n risiko bencana.

“Kami mengalu-alukan peluang ini untuk berkongsi, belajar dan berbincang pada GPDRR yang bertemakan

dalam apa yang kita anggap sebagai contoh dialog positif antara semua pihak berkepenti­ngan dan berkongsi amalan terbaik dalam DRR,” katanya.

Pertemuan dua hala

Terdahulu, Dr Wan Azizah mengadakan pertemuan dua hala dengan Naib Presiden Indonesia, Mohamed Jusuf Kalla bagi membincang­kan perkara kepentinga­n bersama antara Malaysia-indonesia.

Pertemuan selama 30 minit di hotel penginapan mereka di sini, antara lain membincang­kan langkah meningkatk­an hubungan baik dan kerjasama sedia terjalin antara kedua-dua negara.

Yang turut sama pada pertemuan itu, Wakil Tetap Malaysia ke Pejabat Pertubuhan Bangsa Bersatu di Geneva, Datuk Amran Mohamed Zin dan rakan sejawatnya dari Indonesia, Hasan Kleib.

 ?? [FOTO BERNAMA] ?? Dr Wan Azizah mengadakan pertemuan dua hala dengan Mohamed Jusuf Kalla di Geneva, semalam.
[FOTO BERNAMA] Dr Wan Azizah mengadakan pertemuan dua hala dengan Mohamed Jusuf Kalla di Geneva, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia