Berita Harian

Tweet Trump beri harapan rundingan AS, China

-

Selepas menaikkan tarif lebih dua kali ganda pada AS$200 bilion bara

China minggu lalu, yang kemudian mencetuska­n tindak balas Beijing, presiden AS mengancam untuk mengenakan kepada AS$300 bilion lagi dengan levi yang lebih tinggi jika beliau tidak dapat mengadakan perbincang­an peringkat tinggi.

Bagaimanap­un, dalam satu siri tweet pada Selasa, Trump memberi pasaran beberapa harapan bahawa kesepakata­n antara kedua-dua gergasi ekonomi akhirnya berlaku.

“Apabila tiba masa yang tepat kita akan membuat perjanjian dengan China“, katanya, sambil menambah bahawa ‘penghormat­an dan persahabat­an dengan Presiden Xi (Jinping) tidak terbatas’.

Beliau berkata: “Kita boleh membuat perjanjian dengan China esok, sebelum syarikat-syarikat mereka mula beredar supaya tidak kehilangan perniagaan Amerika Syarikat” dan berkata ia akan berakhir jika Rizab Persekutua­n memadankan langkah sokongan China.

Kenyataan itu, sambil menuduh China menyimpang dalam rundingan perdaganga­n, memberikan sedikit keyakinan, sementara data yang lemah daripada China mengenai keluaran industri, jualan dan pelaburan runcit menyerlahk­an kelemahan dalam ekonomi tetapi mendorong harapan untuk langkah-langkah meningkatk­an pertumbuha­n.

Shanghai berakhir 1.9 peratus lebih tinggi dan Hong Kong naik 0.5 peratus.

Tokyo naik 0.6 peratus, Sydney naik 0.7 peratus dan Seoul menambah 0.5 peratus. Seoul, Taipei, Wel

Manila dan Mumbai juga berada dalam wilayah positif tetapi Singapura dan Jakarta jatuh.

Pada awal perdaganga­n, London tidak berubah, Paris turun 0.4 peratus dan Frankfurt turun 0.3 peratus.

AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia