Berita Harian

PTPTN tanggung hutang RM40 bilion

Sistem, amalan bayaran balik terdahulu punca prestasi rendah

- Oleh Mohd Anwar Patho Rohman wananwar@bh.com.my

Sistem dan amalan pembayaran balik jumlah pinjaman yang rendah sebelum ini menjadi punca Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kini menanggung hutang RM40 bilion, disifatkan lebih besar daripada hutang ditanggung 1Malaysia Developmen­t Berhad (1MDB).

Timbalan Ketua Eksekutif (Dasar dan Operasi) PTPTN, Mastura Mohd Khalid, berkata amalan terdahulu juga mengakibat­kan prestasi bayaran balik pinjaman yang rendah

dalam kalangan peminjam.

Menurutnya, ia memaksa perbadanan itu membuat pinjaman lebih besar dengan institusi kewangan bagi memastikan­nya terus mampu mengeluark­an pinjaman kepada pemohon baharu.

Tanggung hutang RM76B

Beliau berkata, implikasi daripada amalan lama ini akan mengakibat­kan PTPTN menanggung hutang tinggi sehingga RM76 bilion dalam 20 tahun akan datang.

Katanya, masalah itu diburukkan lagi apabila hanya 49 peratus daripada keseluruha­n tiga juta peminjam PTPTN melunaskan pinjaman dan bakinya tidak membayar secara konsisten termasuk 19 peratus atau 356,000 peminjam tidak pernah membayar balik pinjaman mencecah RM2.8 bilion.

“Jumlah bayaran balik diterima hanya 58 peratus daripada jumlah sepatutnya. Sehingga akhir 2018, jumlah tunggakan pinjaman mencecah RM6.3 bilion. Hanya 32.5 peratus daripada RM56 bilion yang dikeluarka­n dibayar balik.

“Ketika ini, PTPTN menanggung hutang RM40 bilion, lebih besar daripada 1MDB.

“Dalam tempoh 10 tahun lagi, hutang diunjurkan kami ialah RM55 bilion dan dalam tempoh 20 tahun, meningkat sehingga RM76 bilion,” katanya ketika membentang­kan Kertas Konsultasi Rakyat (KKR) di Menara PTPTN, di sini, semalam.

Yang turut hadir, Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan; Pengerusi Panel Konsultasi Rakyat, Sheikh Shahruddin Sheikh Salim dan ahli panelnya, Datuk Hussamuddi­n Yaacub serta Prof Ir Dr Mohd Hamdi Abd Shukor.

PTPTN mungkin ditutup

Mastura berkata, ketika ini PTPTN mengalami masalah kewangan serius disebabkan sistem bayaran balik pinjaman yang rendah tetapi terpaksa mengeluark­an pinjaman kepada pemohon baharu.

Katanya, jika tiada perubahan drastik dilakukan, tidak mustahil PTPTN tidak akan mampu memberi pinjaman lagi dan mungkin terpaksa ditutup.

“Justeru, idea dan maklum balas yang diterima daripada KKR ini akan dapat membantu PTPTN mencari mekanisme bayaran balik pinjaman yang dapat memastikan kelangsung­an perbadanan ini memberi pinjaman kepada pemohon baharu,” katanya.

Mastura berkata, hasil perbincang­an meja bulat KKR, antara penguatkua­saan baharu yang dipertimba­ngkan ialah sekatan memperbaha­rui pasport, lesen memandu, cukai jalan kenderaan, pendaftara­n perniagaan dan sekatan kelulusan pinjaman kepada ahli keluarga terdekat peminjam yang culas.

Sementara itu, Wan Saiful berkata, proses konsultasi rakyat bermula hari ini dan berakhir 13 Jun bagi membolehka­n rakyat memberi maklum balas serta idea mengenai skim bayaran balik pinjaman baharu yang lebih berpatutan untuk dilaksanak­an PTPTN serta memastikan perbadanan itu terus mampan menyediaka­n pinjaman kepada pemohon baharu.

Jika tiada perubahan drastik dilakukan, tidak mustahil PTPTN tidak akan mampu memberi pinjaman lagi dan mungkin terpaksa ditutup” Mastura Mohd Khalid, Timbalan Ketua Eksekutif (Dasar dan Operasi) PTPTN

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia