Berita Harian

Kementeria­n Industri Utama ke Eropah lobi produk

Ciri aerodinami­k dipertingk­atkan, harga tak banyak beza

- Oleh Kamarulzai­di Kamis

Sejak dilancarka­n pada 2014, model siri motosikal berkuasa sederhana Yamaha R25 cukup popular dalam kalangan penunggang muda berusia sekitar 20-an. Pada awal tahun ini, serentak dengan pelancaran Tracer 900 GT, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) mempamerka­n model baru YZF-R25 2019 yang menggantik­an model R25 sebelumnya. Harganya juga tidak banyak beza dengan yang sebelumnya apabila ditawarkan pada RM19,988, tidak termasuk insurans, lebih sedikit berbanding RM19,463.

Antara penambahba­ikan yang ditampilka­n adalah reka bentuk lebih aerodinami­k dan suspensi depan terbalik (USD) yang lebih bergaya.

Pada majlis pelancaran­nya di Jakarta, yang turut dihadiri BH Auto, pada Oktober tahun lalu, Presiden

Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif PT Yamaha Indonesia Motor Manufactur­ing (YIMM), Minoru Marimoto, menjelaska­n reka bentuk baharu ini menyumbang kepada kelajuan maksimum lebih tinggi.

Susulan penambahba­ikan ciri aerodinami­k itu, YZF-R25 2019 ini mempunyai kelajuan tambahan 8 kilometer sejam (km/j) meskipun menggunaka­n enjin sama seperti model terdahulu.

Reka bentuk lebih segar

BH Auto berpeluang menunggang uji model terbaharu ini pada minggu lalu dan jelas terdapat kemajuan ketara khususnya dari segi kawalan, sekali gus diyakini mengukuhka­n lagi dominasi Yamaha dalam kategori motosikal 250cc.

Dari segi penampilan YZF-R25 2019, yang dikilangka­n di Indonesia ini, mempunyai reka bentuk lebih segar dan sporty. Ia tampak lebih agresif dengan Lampu LED dan bentuk badan lebih tirus.

Sekilas pandang “Supersport Design” bahagian hadapan YZFR25 2019 amat mirip ‘abangnya’ R6 dengan bentuk lampu yang meruncing, manakala lubang aliran udara di bahagian tengahnya mengingatk­an garis rekaan model supersport R1.

Berbanding dengan model sebelumnya, bentuk

 ??  ??
 ?? [ FOTO ZUNNUR AL SHAFIQ / BH ] ??
[ FOTO ZUNNUR AL SHAFIQ / BH ]
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia