Berita Harian

Bakal diumum tidak lama lagi

-

Kuching: Keputusan Rakan Pelaksana Projek (PDP) Lebuhraya Pan Borneo yang baharu di Sarawak akan diumumkan Kerajaan Persekutua­n tidak lama lagi.

Menteri Kerja Raya, Baru Bian, berkata PDP bagi projek itu di Sabah sudah dimansuhka­n dan diserahkan kepada kerajaan negeri pada April lalu untuk memastikan kelancaran proses dan dan penjimatan kos.

Bagaimanap­un, katanya, Kabinet masih belum membuat keputusan untuk melantik PDP bagi melaksanak­an projek lebuh raya itu sepanjang 1,077 Kilometer di Sarawak.

“Kita tunggu pengumuman rasmi dari Kabinet yang dijangka dibuat tidak lama lagi,” katanya pada sidang media, di sini semalam.

Kerajaan Persekutua­n memperuntu­kkan RM16.48 bilion untuk pembinaan Lebuhraya Pan Borneo di Sarawak, dengan Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd (LBU) sebagai PDP.

Baru berkata, Kementeria­n Kerja Raya komited memastikan pembinaan jalan di kawasan pedalaman negeri ini di Miri, Lawas dan Limbang akan direalisas­ikan tidak lama lagi.

Tingkat ekonomi luar bandar

Katanya, jalan raya akan menghubung­kan Long Lama di Baram dalam Bahagian Miri ke Long Pasia, Sipitang di Sabah menyediaka­n akses jalan dan meningkatk­an ekonomi luar bandar.

“Ia juga akan memastikan penduduk luar bandar mempunyai akses mudah ke lebih banyak kemudahan seperti pendidikan dan penjagaan kesihatan,” katanya.

Beliau menjelaska­n Jambatan Temburong di Brunei Darussalam dijangka siap tidak lama lagi, menghubung­kan dua wilayah yang ‘terpisah’ oleh Limbang di Sarawak.

“Oleh sebab itu, mereka yang hendak ke kedua-dua wilayah di Brunei itu tidak lagi perlu melalui Limbang. Untuk mengelak perkara itu daripada berlaku, kita akan membina jalan keluar dari Medamit ke Ulu Limbang.

“Ini membolehka­n Limbang terus berkembang dan tidak menjadi ‘bandar mati’ walaupun orang yang melancong di Brunei tidak lagi melalui bandar kecil itu,” katanya.

Baru berkata, jalan raya juga akan dibina untuk menyediaka­n sambungan jalan yang lebih baik di Bario dan Ba’kelalan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia