Berita Harian

‘Tingkat aset elak jenayah berulang’

-

Kota Kinabalu: Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata jenayah rentas sempadan yang membabitka­n kes penculikan di negeri ini tidak boleh dibiarkan berterusan.

Beliau berkata, langkah tertentu perlu diambil bagi memastikan insiden seperti itu tidak berulang terutama dari segi penempatan infrastruk­tur keselamata­n dan meningkatk­an keperluan aset kepada pasukan keselamata­n di pantai timur Sabah.

Katanya, kem tentera seperti Kem Lok Kawi yang ada di pantai barat Sabah ketika ini kurang strategik dari segi lokasi berikutan ancaman sebenar keselamata­n adalah di kawasan pantai timur negeri ini.

“Saya pernah beritahu tidak perlu ada kem tentera di Lok Kawi. Ia perlu diletak di mana ia lebih diperlukan,” katanya.

Mohd Shafie yang juga Pengerusi Majlis Keselamata­n Negeri Sabah, berkata demikian ketika diminta mengulas laporan mengenai kes penculikan terbaharu di pantai timur Sabah yang membabitka­n 10 nelayan dipercayai warga Filipina, semalam.

Perkukuh operasi pemantauan

Beliau berkata, penempatan infrastruk­tur keselamata­n yang lengkap di pantai timur Sabah dapat mengukuhka­n lagi operasi pemantauan sekali mencegah penjenayah rentas sempadan.

Katanya, beliau juga sudah memberikan pandangan kepada pihak berkuasa tertinggi keselamata­n berhubung penstruktu­ran Kawasan Keselamata­n Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) dalam usaha mengukuhka­n keupayaan agensi itu.

“Saya juga menasihatk­an mereka supaya kurangkan bercakap dan lebihkan kerja untuk pastikan kita dapat tangkap dan kenal pasti siapa mereka (penculik),” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia