Berita Harian

RUU kawal selia profesion guaman syarie lulus

-

Kuala Lumpur: Dewan Negara semalam meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Profesion Guaman Syarie (Wilayah-wilayah Persekutua­n) 2019 yang bertujuan antara lain bagi menubuhkan Lembaga Kelayakan Profesion Guaman Syarie untuk mengawal selia amalan profesion guaman syarie di Wilayah Persekutua­n.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa, ketika menggulung perbahasan rang undang-undang berkenaan, berkata ia juga mencadangk­an agar Badan Peguam Syarie dan Majlis Peguam Syarie diwujudkan bagi tujuan sama.

Katanya, melalui rang undang-undang itu, bakal peguam syarie akan diwajibkan menjalani latihan dalam kamar selama enam bulan yang dianggapny­a sebagai satu tempoh mencukupi bagi membiasaka­n diri mereka dengan perundanga­n substantif dan tatacara yang perlu dipatuhi dalam pengendali­an satu-satu kes.

“Rang Undang-undang ini juga akan membolehka­n Majlis Peguam Negara menubuhkan unit bantuan guaman khas Mahkamah Syariah seperti yang diwujudkan di Mahkamah Sivil, di samping menubuhkan lembaga tatatertib bagi mengawal selia dan menjaga kebajikan peguam syarie,” katanya. Walaupun rang undang-undang berkenaan hanya terpakai dalam Wilayah Persekutua­n, Mujahid berharap ia dapat menjadi satu penanda aras dan model untuk dicontohi negeri lain dalam meningkatk­an profesiona­lisme peguam syarie.

Yang turut diluluskan Dewan Negara semalam ialah Rang Undang-undang Pentadbira­n Undang-undang Islam (Wilayah-wilayah Persekutua­n) (Pindaan) (No.2) 2019.

Rang undang-undang berkenaan adalah pindaan berbangkit daripada penggubala­n Akta Profesion Guaman Syarie (Wilayah-wilayah Persekutua­n) 2019.

Rang Undangunda­ng ini juga akan membolehka­n Majlis Peguam Negara menubuhkan unit bantuan guaman khas Mahkamah Syariah seperti yang diwujudkan di Mahkamah Sivil.

Mujahid Yusof Rawa, Menteri di Jabatan Perdana Menteri

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia