Berita Harian

Kekal budaya Melayu di Kampung Baru

-

Lama sudah isu pembanguna­n Kampung Baru menjadi pertikaian. Banyak konflik timbul sama ada di pihak pemilik tanah sendiri ataupun pemaju, malah syarat ditetapkan Malay Agricultur­al Setttlemen­t (MAS) ke atas tanah berstatus rizab Melayu itu juga sedikit sebanyak mengekang.

Kita setuju dengan sikap terbuka ditunjukka­n pemilik tanah untuk menerima pembanguna­n, namun janganlah pula terlalu mengejar keuntungan sehingga perancanga­n ke atas Kampung Baru terbantut. Umum tahu Kampung Baru memiliki nilai cukup strategik kepada industri pelanconga­n negara. Kedudukann­ya yang berkongsi sempadan dengan segi tiga emas harus dimanfaat. Namun, kita harap jangan pula pembanguna­n semula itu nanti meranapkan imej Melayu dalam identiti Kampung Baru.

Ramai setuju jika Kampung Baru dijadikan sebagai paparan imej Melayu di tengah kota Kuala Lumpur untuk disajikan kepada dunia luar. Justeru, sebarang pembanguna­n semula di kawasan yang bakal diambil alih harus dirancang rapi, dengan memastikan ia mencermink­an ciri kebudayaan negara ini.

Bukan hanya budaya di negeri Semenanjun­g, tetapi juga Sabah dan Sarawak. Malah, restoran yang beroperasi di Kampung Baru kelak juga haruslah menyajikan hidangan tempatan, bukan hanya berbangga dengan masakan Padang dan tomyam yang bukan sajian asli negara kita.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia