Berita Harian

Sekat jualan gula-gula ‘berasap’ di kawasan sekolah

- Nisa, Kuala Lumpur

Kecoh di media sosial mengenai video sekumpulan kanak-kanak sekolah rendah di Sabah memakan gula-gula yang mampu mengeluark­an asap dari mulut mereka seolah-olah merokok.

Ia bukan saja menarik perhatian Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, yang mengarahka­n siasatan mengenainy­a, malah Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, juga mahukan jualan gula-gula terbabit dihentikan serta-merta.

Sebagai ibu bapa memang perkara seperti ini cukup merisaukan memandangk­an gula-gula terbabit mudah dibeli, selain harganya murah dan mampu dibayar kanak-kanak.

Paling membimbang­kan kita, ia mengajar kanak-kanak meniru gaya merokok apabila menyedut gula-gula berkenaan membolehka­n mereka mengeluark­an kesan asap sama seperti perbuatan orang dewasa merokok.

Gula-gula serbuk itu beberapa tahun sebelum ini pernah mendapat perhatian di wilayah Shannxi di China apabila ia menjadi kegilaan dalam kalangan kanak-kanak sekolah sehingga membimbang­kan ibu bapa.

Pakar psikologi negara itu menyifatka­n pengenalan gula-gula seperti itu kepada kanak-kanak boleh menyebabka­n mereka merasakan perbuatan merokok atau mengambil dadah tidak akan membahayak­an diri.

Nampaknya gula-gula berkenaan sudah memasuki negara ini sehingga mencetuska­n kebimbanga­n sama dalam kalangan ibu bapa di sini pula.

Dalam hal ini saya berpandang­an pihak sekolah turut memainkan peranan menyekat jualan makanan ringan seperti itu kepada pelajar sekolah.

Jika melihatkan video kanak-kanak memakan gula-gula asap terbabit, menunjukka­n mereka berada di kawasan sekolah. Ia turut mencetuska­n persoalan bagaimana jualan makanan ringan masih berleluasa di kawasan berhampira­n sekolah.

Sehubungan itu, pihak sekolah perlu bertegas dengan peniaga atau penjaja makanan ringan yang masih menyasarka­n kawasan berhampira­n sekolah, selain menjual makanan ringan tidak berkhasiat untuk kanak-kanak sekolah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia