Berita Harian

Muzium Sarawak dibuka semula tahun hadapan

-

Kuching: Kompleks Muzium Sarawak yang baharu siap dibina dijangka dibuka semula Januari tahun depan.

Kompleks bernilai RM323 juta itu yang mula dibina pada Januari 2015 diserahkan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak dan Jabatan Muzium Sarawak, semalam.

Menteri Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan, Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah, berkata ia bakal menjadi muzium kedua terbesar di Asia Tenggara dan yang terbesar di Malaysia dengan keluasan 6,726 meter persegi.

Abdul Karim berkata, beliau yakin muzium itu akan menjadi tarikan pengunjung dalam dan luar negara.

“Bangunan muzium ini juga menjadi mercu tanda baharu dan bakal menyumbang kepada ekonomi negeri dan segmen pelanconga­n negara,” katanya berucap pada Majlis penyerahan bangunan Kompleks Muzium Sarawak itu daripada PPES Works (Sarawak) Sdn Bhd, semalam.

Kompleks muzium baharu itu direka dan dibina dengan kemudahan dan kemudahan abad ke-21 mempunyai ruangan pameran selain kemudahan seperti pemulihara­an dan makmalnya yang tersendiri mengikut piawaian antarabang­sa serta ruang penyimpana­n koleksi-koleksi muzium.

Tingkat dua bangunan itu menempatka­n Galeri Kanak-kanak serta Galeri Seni dan Kraf, manakala Galeri 3,4 dan 5 akan menempatka­n Pameran Tetap dengan tema-tema yang berbeza.

 ?? [Foto Hazreen Mohamad /BH] ?? Karim (tiga dari kiri) bersama replika kunci pada Majlis penyerahan bangunan Kompleks Muzium Sarawak
[Foto Hazreen Mohamad /BH] Karim (tiga dari kiri) bersama replika kunci pada Majlis penyerahan bangunan Kompleks Muzium Sarawak

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia