Berita Harian

Morbidelli akui kelajuan tak konsisten

-

Kuala Lumpur: Franco Morbidelli memberi gambaran prestasiny­a pada separuh musim pertama sebagai ‘laju tetapi tidak konsisten’.

Begitupun, pelumba PETRONAS Yamaha Sepang Racing Team (PETRONAS Yamaha SRT) itu tetap positif dan berazam memperbaik­i kelemahan, apatah lagi dia tidak menamatkan perlumbaan pembuka tirai separuh musim kedua di Grand Prix (GP) Republik Czech, minggu lalu.

Ketika ini, Morbidelli berada di tangga ke-12 keseluruha­n dalam carta pelumba Motogp dengan 52 mata, namun percaya dirinya mampu memperbaik­i kedudukan pada baki sembilan pusingan musim ini.

“Saya rasa kami layak untuk sesuatu yang lebih baik tetapi saya melakukan beberapa kesilapan tidak sepatutnya. Kami mungkin tidak meraih apa yang saya rasa kami patut capai.

“Kami masih mempunyai baki saingan pada separuh musim kedua ini untuk mengumpul seberapa banyak mata dan beralih ke kedudukan lebih baik,” kata pelumba dari Itali itu.

Mengulas mengenai peluangnya menghadapi baiki pusingan musim ini, Morbidelli berkata: “Atas kertas, saya lebih baik pada separuh musim kedua. Pada 2016, saya muncul pertama atau kedua keseluruha­n pada babak kedua tahun itu.

“Pada 2017, saya juara keseluruha­n (Moto2) dan banyak litar yang saya sukai seperti perlumbaan di laman sendiri Misano dan GP Malaysia, pastinya ia akan menjadi sesuatu yang istimewa buat pasukan.

“Saya tidak lihat yang sasaran penamat di podium itu sebagai sesuatu yang mustahil tetapi buat masa sekarang perancanga­nnya adalah memberi tumpuan untuk mengatasi kelemahan kami,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia