Berita Harian

Tunku Ismail Pemangku Raja Johor

Pelantikan bagi jalankan tugas, tadbir negeri

- Oleh Mohamed Farid Noh farid_noh@bh.com.my

Johor Bahru: Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim dilantik sebagai Pemangku Raja Johor, semalam.

Menurut Facebook rasmi Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar, baginda berkenan melantik Tunku Ismail bagi jawatan berkenaan dengan majlis lantikanny­a berlangsun­g di Istana Pasir Pelangi, pagi semalam.

“Pemangku Raja diberikan kepercayaa­n oleh Sultan Johor untuk menjalanka­n tugas dan mentadbir negeri Johor serta mempunyai semua kuasa yang diperuntuk­kan kepada Raja dan boleh digunakan pada bila-bila masa,” titah baginda.

Tunku Ismail adalah anak sulung Sultan Ibrahim dan Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah.

Tunku Ismail dilantik sebagai Raja Muda Johor pada April 2006 sebelum dilantik sebagai Tunku Mahkota Johor pada Januari 2010.

Pemangku Raja adalah seseorang yang memegang kuasa Raja sebagai wakilnya, sama ada ketika ketiadaan Raja, ketika Raja sedang sakit atau Raja belum dewasa.

 ??  ??
 ?? [Foto ihsan Royal Press Office] ?? Tunku Ismail menandatan­gani surat lantikan sebagai Pemangku Raja Johor di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru, semalam.
[Foto ihsan Royal Press Office] Tunku Ismail menandatan­gani surat lantikan sebagai Pemangku Raja Johor di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia