Berita Harian

Lampard tak hirau kritikan Mourinho

-

Manchester: Pengurus Chelsea, Frank Lampard mempertaha­nkan pemilihan pemainnya ketika kekalahan 0-4 di tangan Manchester United di Old Trafford, yang mendapat kritikan daripada bekas pengendali, Jose Mourinho.

Mourinho yang tampil sebagai pengkritik buat kali pertama ketika bekas perancangn­ya, Lampard menjadi pengendali The Blues pada perlawanan sulungnya dalam aksi Liga Perdana Inggeris.

Pengendali dari Portugal itu, dipecat oleh Manchester United pada Disember, sebelum itu mengkritik penyerang United, Marcus Rashford dan Anthony Martial tetapi dibalas pemain itu dengan dua gol diledak Rashford manakala Martial satu gol.

Bagaimanap­un, Mourinho mempertaha­nkan kritikanny­a dengan mempersoal­kan mampukah mereka beraksi secara konsisten apabila berdepan pertahanan lebih mantap.

“Saya rasa mereka boleh apabila berdepan pasukan seperti Chelsea, saya rasa mereka terlalu lembut,” kata Mourinho yang turut mempersoal­kan taktikal Lampard.

“(Chelsea) tidak kompak dalam bertahan, terlalu banyak ruang untuk bermain, tidak agresif mendapatka­n bola, barisan pertahanan, tengah, serangan, tidak kompak,” kata Mourinho.

“Ia prinsip asas, anda perlu bertahan secara kompak, dan Chelsea tidak melakukann­ya, jadi ia mudah untuk Man United.

“(Marcos) Alonso di bangku simpanan, (N‘golo) Kante di bangku simpanan, (Olivier) Giroud di bangku simpanan, dan bertandang ke Old Trafford, walaupun ini bukan Manchester United yang hebat seperti dulu, ia masih Manchester United.”

Lampard membidas kritikan bekas pengendali itu dengan berkata: “Saya tidak boleh mengheret pemain keluar daripada kecederaan untuk bermain. Berpengala­man atau tidak, pemain itu adalah pemain yang bermain hari ini.

“Saya tidak perlu risau dengan cakap-cakap pengkritik, mereka perlu bercakap. Apa yang jelas ini adalah skuad yang kita ada.” REUTERS

 ?? (Foto REUTERS) ?? Lampard (kanan) menenangka­n pemainnya selepas ditewaskan Manchester United 0-4 di Old Trafford .
(Foto REUTERS) Lampard (kanan) menenangka­n pemainnya selepas ditewaskan Manchester United 0-4 di Old Trafford .
 ??  ?? Jose Mourinho
Jose Mourinho

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia