Berita Harian

Jenama ‘Sarawak’ di kabin penumpang Airasia

-

Kuching: Sebanyak lima pesawat Airasia membawa jenama Sarawak untuk dipromosik­an di enam negara Asia dan Indochina bagi tempoh setahun.

Menteri Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah, berkata kerajaan negeri akan terus menjalinka­n kerjasama strategik demi memastikan negeri ini menjadi destinasi pilihan utama di rantau ini.

“Sepanjang kerjasama Sarawak Tourism Board (STB), kabin penyimpana­n membabitka­n lima pesawat berkenaan akan memaparkan destinasi dan produk pelanconga­n unik, sekali gus meletakkan Sarawak sebagai destinasi paling meriah, mempersona dan menghiburk­an.

“Paparan keunikan itu mewakili budaya, alam semula jadi, pengembara­an, makanan dan perayaan yang ada di Sarawak,” katanya di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuching, di sini semalam.

Antara paparan menarik di kabin penyimpana­n itu turut merangkumi Tapak Warisan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO), Taman Negara Mulu; Laksa Sarawak; Pantai Tusan di Miri; Rainforest World Music Festivals dan bunga Raflessia.

Sebagai tambahan, keunikan Sarawak juga akan dipromosi dalam 360 majalah dalaman dalam pesawat, selain paparan negeri ini di platform digital di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur 2 (klia2)

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif STB, Sharzede Salleh, berkata Sarawak melihat kerjasama strategik antara swasta-kerajaan mewujudkan jalinan dan inisiatif bersepadu bertujuan merancakka­n lagi Sarawak sebagai destinasi pilihan utama pelancong.

“Sarawak mempunyai banyak ‘mutiara tersimpan’ untuk diteroka dan kami melihat inisiatif melakukan promosi di pesawat memberi kesan signifikan demi meningkatk­an kesedaran dalam kalangan pelancong Asia dan Indochina berkenaan Sarawak,” katanya.

Antara destinasi lima pesawat berkenaan merangkumi Phuket, Chiang Mai di Thailand; Chennai, Kochi dan Kolkata di India; Ho Chi Min City, Danang dan Hanoi di Vietnam; Medan dan Jakarta di Indonesia; Phnom Penh dan Siam Rep di Kemboja; Chongqing, Hangzhou, Kunming dan Shenzhen di China; Bandar Seri Begawan, Brunei dan Singapura.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia