Berita Harian

Mendaki di Bukit Batu Lebah

-

Melaka: Bagi meng ggalakkan amalan budaya hid dup sihat dalam kalangan mahasiswa, Kelab Rakan Kesihatan (KRK), Pusat Kesihatan Universiit­i Teknikal Malaysia Melaka (UTEM) mem nganjurkan program Hiking KRK 2019 di Bukit Batu Lebah, Selanaru dar, di sini, baru-baru ini.

Penasihat kelab, Dr Suriya Abu Kassim, berkatta penganbert­ujuan juran program itu b mendedahka­n pelajjar mengenai kajian ilmu perubatan daripada tumbuhan semula jadi hutan dan meningkatk­an kesedaran mereka terhadap kepentinga­n menjaga serta menghargai alam sekitar.

Beliau berkata, lokasi Bukit Batu Lebah dipilihker­ana memirah liki keunikan sejarah tersendiri, kepelbagai­an floradan fauna yang terpelihar­a, malah kawasan sekitarnya juga masih terpencil

serta kurang pengunjung.

“Melalui program ini, peserta diperkenal­kan dengan pelbagai jenis tumbuhan hutan seperti pokok akar dawai, pokok tapak kuda, pokok liana, pokok ara dan pokok tongkat ali hitam menerusi bimbingan Mat Radzuan Abd Razak selaku wakil Kumpulan Melaka Berhad.

“Antara perkongsia­n disampaika­n adalah mengenai kelebihan pokok senduduk yang dapat digunakan bagi menahan darah daripada keluar apabila anggota badan terluka, selain kelebihan daunnya yang boleh dimakan jika bekalan makanan habis di dalam hutan,” katanya kepada BH Varsiti.

Sementara itu, Pengarah Pusat Kesihatan UTEM, Dr Muhamad Fuzi Saidin, berkata sokongan terhadap pelaksanaa­n aktiviti seumpama itu perlu terus ditingkatk­an dari semasa ke semasa kerana memiliki manfaat besar kepada pelajar.

“Di samping berpeluang mendaki bukit dan meredah pelbagai gua, peserta juga dapat mengenali dan mempelajar­i jenis, kebaikan serta kegunaan sesuatu tumbuhan hutan secara lebih dekat.

“Saya berharap peserta dapat memanfaatk­an setiap ilmu diperoleh dengan sebaiknya dan berkongsi pengetahua­n ditimba dengan rakan terutama bagi mereka yang memerlukan bantuan,” katanya.

Di samping ahli kelab KRK dan pelajar UTEM, aktiviti program sihat itu turut disertai empat kakitangan Kumpulan Melaka Berhad yang bertindak sebagai pemantau keselamata­n.

 ??  ?? Peserta mendengar taklimat ringkas yang disampaika­n Mat Radzuan (kanan) mengenai kepelbagai­an dan jenis tumbuhan hutan.
Peserta mendengar taklimat ringkas yang disampaika­n Mat Radzuan (kanan) mengenai kepelbagai­an dan jenis tumbuhan hutan.
 ??  ?? Keceriaan jelas terpancar pada wajah pelajar yang mengikuti program Hiking KRK 2019, baru-baru ini.
Keceriaan jelas terpancar pada wajah pelajar yang mengikuti program Hiking KRK 2019, baru-baru ini.
 ??  ??
 ??  ?? Sesi taklimat keselamata­n dan kecemasan sebelum pendakian disampaika­n Dr Suriya kepada peserta terbabit.
Sesi taklimat keselamata­n dan kecemasan sebelum pendakian disampaika­n Dr Suriya kepada peserta terbabit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia