Berita Harian

United tetap kena bayar gaji Sanchez RM183 juta

-

London: Manchester United terpaksa mengeluark­an belanja besar £36 juta (RM182.51 juta) jika perpindaha­n Alexis Sanchez ke Inter Milan secara pinjaman berubah menjadi tetap.

Wakil daripada kedua-dua kelab mengadakan perbincang­an lanjut, kelmarin membabitka­n perpindaha­n penyerang Chile itu ke Itali dengan Inter berharap perjanjian itu dapat dimuktamad­kan pada minggu ini.

Perjanjian dijangka termasuk dengan pilihan untuk Inter menjadikan perpindaha­n itu secara tetap pada musim panas depan.

Tetapi difahamkan, kelab San Siro itu hanya merancang untuk menawarkan Sanchez kontrak dengan gaji tidak lebih £150,000 (RM760,312) seminggu jika mereka mengambil keputusan membelinya.

Bintang Chile itu akan mencecah usia 31 tahun pada musim panas dan difahamkan, pengurusan tertinggi Inter berat hati untuk menanggung bebanan gaji tinggi berdasarka­n usianya.

Ia membuatkan Sanchez berdepan pemotongan gaji yang besar sebanyak £350,000 (RM1.17 juta) seminggu dengan kontrak semasanya di Old Trafford adalah £500,000 (RM2.53 juta) seminggu, sesuatu yang jelas tidak diingini pemain berkenaan.

Justeru, United yang terikat dengan kontrak perlu membayar baki gajinya selama dua tahun seperti yang tertakluk di dalam kontrak yang dianggarka­n berjumlah £36 juta (RM182.51 juta).

Pilihan untuk menandatan­gani Sanchez secara tetap pada musim panas depan juga dipercayai sudah ditetapkan pada harga di bawah £15 juta (RM76.03 juta).

Jika Inter mengambil pilihan berkenaan, yuran perpindaha­n itu akan meringanka­n beban hutang United tetapi seperti yang dilaporkan secara eksklusif oleh Sportsmail pada Mei lalu, kelab itu turut terpaksa membayar sebahagian besar daripada jumlah gaji Sanchez untuk memudahkan perpindaha­nnya pada musim panas ini.

Tetapi ironinya, kelab itu akan berdepan satu lagi bil tinggi musim panas depan jika Inter menandatan­gani pemain berkenaan secara tetap. AGENSI

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia