Berita Harian

Pemisah MILF serah senjata

Setiap anggota terima RM79,000 jadi orang awam produktif

-

Mindanao: Satu sejarah baharu tercatat di Filipina, semalam apabila Pemisah Islam mula menyerahka­n senjata masingmasi­ng kepada pemerhati bebas dari luar,

Ia sebagai sebahagian perjanjian damai bertujuan menamatkan pemberonta­kan selama beberapa dekad yang meragut kira-kira 150,000 nyawa.

Lebih 1,000 pemisah menyerahka­n 940 senjata dalam proses peletakan senjata bertujuan menjadikan pergerakan pemisah terbesar Filipina, Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) sebagai parti politik biasa.

Acara itu mewakili langkah pertama simbolik ke arah persaraan seramai 40,000 lagi pemisah MILF pada masa hadapan.

“Perang sudah tamat. Saya tidak memiliki senjata lagi,” kata Paisal Abdullah Bagundang, 56, yang menyertai lebih 100 pertempura­n dengan kerajaan sejak 1970-an.

Namun, pembubaran pergerakan itu akan mengambil masa untuk menunjukka­n kesan di lokasi yang diancam keganasan hampir setiap hari.

Sebutir bom yang disembunyi­kan dalam sebuah motosikal meletup berhampira­n pasar awam di Isulan, semalam, beberapa jam sebelum Presiden Rodrigo Deterte menyaksika­n majlis penyerahan senjata itu kira-kira 40 kilometer dari situ di Sultan Kudarat, menyebabka­n lapan cedera.

“Proses peletakan senjata itu tidak sepatutnya membawa kepada jangkaan ia akan menyebabka­n penurunan besar dalam serangan,” kata penasihat kanan konflik bagi Asia di kumpulan pemerhati Internatio­nal Alert, Francisco Lara.

Kira-kira satu pertiga daripada pemisah MILF menyerahka­n senjata masing-masing dalam fasa pertama proses peletakan senjata itu.

Setiap seorang daripada mereka akan menerima sejuta peso (RM79,000) dalam bentuk wang tunai, biasiswa, insurans kesihatan dan latihan untuk menjadi orang awam produktif.

 ?? (Foto AFP) ?? Pejuang MILF menunggu untuk menyerahka­n senjata manakala (gambar bawah) menunjukka­n anggota menaiki bas ke Camp Darapanan, bandar Sultan Kudarat di bahagian selatan pulau Mindanao, Filipina, semalam.
(Foto AFP) Pejuang MILF menunggu untuk menyerahka­n senjata manakala (gambar bawah) menunjukka­n anggota menaiki bas ke Camp Darapanan, bandar Sultan Kudarat di bahagian selatan pulau Mindanao, Filipina, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia