Berita Harian

Polis antirusuha­n kawal seluruh HK

Bekas komander dipindah ke Russia dalam pertukaran Moscow-kiev

-

Hong Kong: Polis antirusuha­n dikerah ke seluruh bandar raya ini, semalam bagi menghalang rancangan tunjuk perasaan prodemokra­si besar-besaran yang menyasar lapangan terbang.

Ia adalah yang pertama sejak pemimpin negara itu membuat pengumuman mengejutka­n pada awal minggu ini.

Rabu lalu, Ketua Eksekutif Hong Kong, Carrie Lam, iaitu pemimpin pro-beijing mengejutka­n pelbagai pihak, apabila mengumumka­n keputusan membatalka­n rang undang-undang ekstradisi, yang mencetuska­n perhimpuna­n ganas.

Dalam pada itu, beberapa forum mesej dalam talian menjadi pilihan pergerakan yang tidak mempunyai pemimpin itu, bagi menarik penunjuk perasaan menyertai protes di lapangan terbang, hari ini.

Ia turut dipenuhi dengan pelbagai cadangan mengenai cara untuk menjejaska­n kelancaran perjalanan di jalan raya dan rangkaian kereta api menuju ke terminal lapangan terbang.

Polis turut meningkatk­an jumlah anggotanya di terminal bas, feri dan kereta api di sekitar bandar raya ini, kebanyakan lengkap dengan pakaian serta peralatan anti rusuhan, sambil memeriksa beg milik golongan muda atau memeriksa pengenalan diri mereka.

Beberapa perkhidmat­an bas dan kereta api ke lapangan terbang juga didapati mengehadka­n perkhidmat­an mereka, bagi mengurangk­an jumlah kehadiran penunjuk perasaan di lapangan terbang.

Pada masa sama, pihak berkuasa turut menasihatk­an supaya tiba awal bagi memudahkan urusan masing-masing.

AFP Amsterdam: menjadi sebahagian pertukaran itu.

Wartawan AFP di Moscow melihat dua bas bercermin gelap meninggalk­an penjara Lefortovo diiringi konvoi polis dengan kawalan ketat.

Saluran berita Russia, Rossiya 24, melaporkan konvoi berlepas dalam rangka persiapan bagi pertukaran banduan.

Ia melaporkan bas tiba di terminal Vnukovo bagi penerbanga­n kerajaan di Moscow dan pesawat kerajaan Russia mendarat di lapangan terbang Boryspil di Kiev. AFP

 ?? (Foto REUTERS) ?? Pesawat Russia (kiri) yang membuat pertukaran banduan Antarabang­sa Borispil di luar Kiev, Ukraine, semalam. dengan Ukraine mendarat di Lapangan Terbang
(Foto REUTERS) Pesawat Russia (kiri) yang membuat pertukaran banduan Antarabang­sa Borispil di luar Kiev, Ukraine, semalam. dengan Ukraine mendarat di Lapangan Terbang
 ?? (Foto EPA) ?? Anggota polis memantau keselamata­n awam di stesen Tung Chung di Hong Kong, semalam ketika kumpulan penunjuk perasaan membuat bantahan berterusan.
(Foto EPA) Anggota polis memantau keselamata­n awam di stesen Tung Chung di Hong Kong, semalam ketika kumpulan penunjuk perasaan membuat bantahan berterusan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia