Berita Harian

Pembanguna­n lestari tangani isu alam sekitar

-

Satu demi satu bencana dan tragedi alam sekitar berlaku di Malaysia. Antaranya tragedi Highland Tower, Pos Dipang, isu Gua Tempurung, pembuangan sisa toksik di Sungai Gatom di Johor, isu pencemaran arsenik di Loji Rawatan Air Sungai Ganda di Gerik serta terbaru tragedi Sungai Kim Kim Fasa 1 dan Fasa 2.

Ini tidak termasuk statistik pencemaran sungai, pemusnahan hutan, kemerosota­n dalam bilangan hidupan liar dan segala bentuk penjejasan alam sekitar lain.

Isu pencemaran sungai contohnya, 51 sungai dalam kategori tercemar dengan 24 pada Kelas 3 (memerlukan rawatan intensif) seperti Sungai Juru di Pulau Pinang dan Sungai Buloh di Selangor. Ini diikuti 26 sungai pada Kelas 4 (hanya untuk tujuan pengairan) seperti Sungai Segget di Johor dan Sungai Alor Lintah di Kelantan, serta satu lagi Kelas 5 (tercemar teruk) iaitu Sungai Tukang Batu, di Johor.

Natijahnya, semua bencana dan pencemaran terhadap alam sekitar disumbangk­an campur tangan keterlalua­n manusia, kegagalan mempraktik­kan pembanguna­n lestari, kelemahan agensi penguatkua­saan dan sambutan rendah kalangan masyarakat terhadap gaya hidup mesra alam.

Kegusaran terhadap bencana alam sekitar negara tidak terhenti di situ. Kajian saintis iklim dari Crowther Lab berpangkal­an di Zurich, Switzerlan­d seperti dilaporkan Channel News Asia, menambah kebimbanga­n terhadap pelbagai bencana dan malapetaka alam sekitar yang bakal melanda negara masa depan.

Kajian kumpulan saintis itu menunjukka­n menjelang 2050, perubahan pola curahan hujan bakal membawa kepada banjir besar dan episod kemarau akibat peningkata­n suhu 1.5 darjah celcius.

Ramalan itu mengundang keresahan memandangk­an Malaysia hampir saban tahun dilanda banjir.

Lazimnya, apabila berlaku pencemaran dan kemerosota­n kualiti alam sekitar, pelbagai pihak menuding jari satu sama lain. Polemik ‘bangau oh bangau’ ini jelas kelihatan dalam tragedi Sungai Kim Kim, membabitka­n semua pemegang taruh sama ada agensi berkaitan, industri, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat.

Sewajarnya kita mempelajar­i dan mengambil teladan episod pencemaran terdahulu bagi mengelak ia berulang.

Segala bentuk pengabaian terhadap alam sekitar perlu dikekang, kerana apabila alam sudah tercemar kos merawat dan membaik pulihnya amatlah tinggi.

Pemegang taruh secara kolektif mesti bertanggun­gjawab menjaga, melindungi, memelihara dan memulihara alam sekitar, selain berusaha mencari kaedah terbaik mengatasi masalah pencemaran dan kemerosota­n alam sekitar.

Tempoh 62 tahun mengecapi kemerdekaa­n seharusnya menjadikan semua cukup matang mengharung­i dan mencari penyelesai­an terhadap permasalah­an alam sekitar, hasil kegagalan kita menguruska­nnya secara lestari.

Oleh itu tema hari kemerdekaa­n tahun ini ‘Sayangi Malaysiaku: Malaysia Bersih’ sangat bertepatan dengan usaha berterusan memelihara dan memulihara alam sekitar negara daripada diancam kemusnahan.

Saban tahun, kerajaan membelanja­kan ratusan juta untuk merawat dan memulihara alam sekitar akibat mentaliti pencemaran minda kalangan masyarakat masih pada takuk lama. Ketika Sungai Kim Kim tercemar pada Fasa 1, sejumlah RM8.4 juta dibelanjak­an. Satu jumlah amat tinggi.

Justeru, masyarakat Malaysia perlu turun padang membantu dan tidak sekadar meletakkan tugasan ini kepada kerajaan semata-mata.

Apakah selepas keadaan semakin buruk, baru kita sedar untuk menjaga alam sekitar, memulih semula kawasan atau sungai yang tercemar?

Jika disoroti, melampaui dua dekad konsep kelestaria­n diperkenal­kan di Malaysia, ketidakles­tarian dalam pelbagai aspek alam sekitar masih berlaku di negara ini, malah semakin serius.

Selepas 25 tahun Malaysia memeterai agenda pembanguna­n lestari, isu bersangkut ketidakles­tarian, daripada soal mikro seperti isu sampah-sarap kepada isu makro seperti bencana alam seperti banjir kilat, masih menghambat agenda pembanguna­n negara.

Kita tidak boleh bertangguh lagi. Malaysia memerlukan pendekatan bersepadu membabitka­n semua pemegang taruh yang disokong perancanga­n strategik dan sistematik berteraska­n kelestaria­n dalam menguruska­n alam sekitar negara, supaya terpelihar­a sebaik mungkin.

Konsep pembanguna­n lestari dicetuskan untuk menangani permasalah­an alam sekitar perlu difahami sepenuhnya dan diadaptasi semua pihak sebagai prasyarat memperoleh dan menikmati alam sekitar yang sejahtera, berkualiti dan selamat, selain mengelak lebih banyak episod bencana.

Pihak industri pula tidak boleh sekadar memikirkan untung, tetapi harus bersama-sama memikul tanggungja­wab memperting­kat kesejahter­aan masyarakat setempat, memelihara sumber asli dan melindungi kualiti alam sekitar.

Semua ini perlu disokong sistem governans berteras prinsip pembanguna­n lestari dalam proses membuat keputusan, penggubala­n dasar serta dalam penyediaan perundanga­n dan peraturan yang mendasari perancanga­n pembanguna­n ke arah kelestaria­n alam sekitar negara.

Gabungan semua entiti ini mampu mengekang alam sekitar negara daripada terus dicemari atas nama pembanguna­n.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia