Berita Harian

Sokongan ‘pemain’ ke-12 bangkitkan Harimau Malaya di Stadium Nasional

Jurulatih UAE akui anak buahnya berdepan tugas sukar

-

Kuala Lumpur: Ketika banyak pihak tidak meletakkan harapan tinggi untuk Malaysia mencipta kemenangan ke atas Emiriah Arab Bersatu (UAE), lain pula pendapat jurulatih skuad itu, Bert Van Marwijk.

Marwijk yang pernah membawa Belanda ke final Piala Dunia 2010 membayangk­an pemainnya tidak akan berdepan tugas mudah daripada Harimau Malaya pada aksi kelayakan pusingan kedua Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 di Stadium Nasional, malam ini.

Malah, dia turut mengakui kemenangan besar 10-0 yang diraih UAE ke atas Harimau Malaya pada aksi kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2029, empat tahun lalu sukar untuk diulang lagi.

“Apa saja yang berlaku sebelum ini (kemenangan 10-0) tidak akan terjadi lagi. Ketika berdepan Indonesia, mereka (Harimau Malaya) beraksi dengan penuh bertenaga dan menunjukka­n tempo permainan yang tinggi.

“Mereka juga memiliki pemain yang pantas, jadi kami perlu memberikan tumpuan sepenuhnya. Semua pemain kena berdisipli­n dan ia bukan mudah (untuk berdepan Malaysia),” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Marwijk pernah berdepan Harimau Malaya pada kempen kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019 yang mana ketika itu dia mengendali­kan skuad Arab Saudi.

Pengendali berusia 67 tahun itu turut mendedahka­n pasukannya menggunaka­n tempoh dua minggu untuk melakukan persiapan berdepan Harimau Malaya.

“Sebagai jurulatih skuad kebangsaan, anda tidak mempunyai banyak masa bersama pasukan dan ia tidak sama seperti di kelab. Tapi saya fikir tempoh (dua minggu) itu cukup untuk kami lakukan persiapan.

“Kami mempunyai ramai pemain muda dalam skuad dan mereka bekerja keras sepanjang latihan. Sebagai jurulatih, saya yakin dengan kemampuan mereka,” katanya.

 ?? [Foto Mohd Yusni Ariffin/bh] ?? Cheng Hoe bersalam dengan Van Marwijk pada sidang media perlawanan kelayakan Piala Dunia 2022, pasukan Malaysia bertemu UAE. Turut bersama pemain Malaysia, Brendan Gan dan pemain UAE, Omar Abdul Rahman di Bukit Jalil, semalam.
[Foto Mohd Yusni Ariffin/bh] Cheng Hoe bersalam dengan Van Marwijk pada sidang media perlawanan kelayakan Piala Dunia 2022, pasukan Malaysia bertemu UAE. Turut bersama pemain Malaysia, Brendan Gan dan pemain UAE, Omar Abdul Rahman di Bukit Jalil, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia