Berita Harian

Usah berlembut tangani penceroboh

-

penceroboh tanah kerajaan dan persendiri­an di Bukit Beruntung di Hulu Selangor, tidak mengendahk­an notis pengosonga­n kawasan dikeluarka­n pihak berkuasa, maka benarlah mereka ini ‘kebal’. Tidak pasti kenapa mereka begitu berani mengingkar­i arahan pihak berkuasa, namun yang jelas undang-undang negara kita sedikit pun mereka tak hormat.

Lantas pihak berkuasa sama ada kerajaan negeri, Pejabat Tanah dan Galian (PTG) serta Jabatan Imigresen tidak boleh lagi berlembut dengan penceroboh tanah kerajaan ini. Tempoh 14 hari melalui notis pengosonga­n kawasan yang dikeluarka­n PTG juga sudah lama tamat, jadi mengapa masih nak beri muka kepada mereka yang terang-terangan tidak menghormat­i undang-undang negara kita.

Dalam kes ini, tindakan tegas harus segera diambil. Bukan hanya membabitka­n warga asing yang bekerja secara haram, sebaliknya tauke yang mendalangi kegiatan itu termasuk pihak yang didakwa ‘melindungi’ mereka harus diheret sama ke pengadilan. Peranan ‘orang dalam’ pihak berkuasa yang mungkin terbabit tidak boleh dikecualik­an.

Kita percaya kerajaan negeri atau PTG tidak boleh bergerak secara silo dalam mendepani kes ini, sebaliknya kerjasama dengan pasukan penguat kuasa lain seperti Jabatan Imigresen dan Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) amat perlu untuk memudahkan tindakan tegas dapat diambil mengikut bidang kuasa masing-masing.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia