Berita Harian

Penolong pengadil bakal digantung

- Oleh Zulfaizan Mansor zulfaizan@bh.com.my

Teragak-agak, cuai dan tidak sebaris pemain ketika suku akhir Selangor lawan Perak Kuala Lumpur: Seorang penolong pengadil yang mengadili perlawanan suku akhir kedua Piala Malaysia antara Selangor dan Perak, Ahad lalu, kemungkina­n berdepan penggantun­gan daripada Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Pengerusi Jawatankua­sa Pengadil FAM, Md Dali Wahid berkata pihaknya mendapati penolong pengadil berkenaan melakukan kecuaian ketika jaringan kedua Selangor yang dihasilkan Khyril Muhymeen Zambri pada minit ke-45.

Katanya, antara kecuaian yang dilakukan penolong pengadil itu termasuk dilihat tidak berada sebaris dengan dua pemain Selangor, Khyril dan Ifedayo Olusegun selain didakwa teragak-agak membuat keputusan sama ada jaringan itu ofsaid atau sebaliknya.

“Saya boleh katakan tindakan berat juga, saya tak boleh nyatakan di sini. Tapi saya boleh katakan penggantun­gan, berapa lama? Nanti kami akan maklumkan.

“Kami sudah membuat penilaian dengan melihat semula tayangan video. Sejujurnya video itu tidak membantu kami dan saya tidak boleh nyatakan (jaringan) itu ofsaid atau tidak.

“Kita juga melihat video aksi suku akhir kedua antara Johor Darul Ta’zim (JDT) dan Terengganu, tapi memang pengadil buat keputusan yang betul. Kami sudah semak banyak kali,” katanya pada sidang media di wisma FAM, semalam.

Selain itu, Md Dali menjelaska­n sehingga kini pihaknya menerima 13 aduan mengenai prestasi kurang bagus pengadil daripada pasukan bertanding sepanjang Liga Malaysia (Liga M) berlangsun­g.

Katanya, daripada jumlah aduan itu, dua pengadil diberikan amaran dan dua lagi digantung tugas selama dua minggu.

“Kami juga menerima 21 laporan daripada pegawai penilai pengadil yang mengatakan prestasi pengadil tidak bagus dan sudah memberi amaran kepada 15 pengadil dan tiga lagi digantung tugas dua minggu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia