Berita Harian

Syor isytihar perang ke atas pemburu haram

- Pencinta fauna, Raub, Pahang

Sedih sekali melihatkan foto bangkai seekor gajah pygmy yang menjadi mangsa kekejaman pemburu haram, yang disiarkan media.

Gajah terbabit ditemukan dalam keadaan ‘melutut’ bagaikan minta belas kasihan agar tidak dibunuh di Sungai Udin, Dumpas di Kalabakan, Sabah, dengan terdapat kesan lebih kurang 70 peluru tabur di kiri dan kanan badannya. Gadingnya juga hilang akibat dipotong dan dicuri.

Cukup kejam sekali cara haiwan itu diperlakuk­an. Saya percaya ramai yang marah dan geram dengan perbuatan itu.

Sampai bilakah kita harus melihat pemburu haram ini terus rakus menjarah hutan dan membunuh dan mencuri spesies flora dan fauna di bumi kita. Saya percaya usaha tegas harus digerakkan untuk mengekang kegiatan sebegini.

Di Afrika, perang dilancarka­n pihak berkuasa ke atas pemburu haram, dengan teknologi ketenteraa­n terkini turut diguna pakai. Hari ini pemburu haram bukan lagi yang memburu, tetapi bertukar menjadi yang diburu.

Kaedah digunakan mereka bukan sekadar melalui pengenalan hukuman yang lebih berat, malah renjer hutan turut diberikan latihan ketenteraa­n. Mereka turut dilengkapi teknologi baharu seperti penggunaan dron dan kamera pengesan, semuanya untuk melindungi spesies badak sumbu dan gajah daripada menjadi mangsa pemburu haram.

Apakah tindakan sama juga perlu untuk memerangi pemburu haram di tempat kita. Saya yakin ia semakin menjadi keperluan mengambil kira keadaan bangkai gajah pygmy di Kalabakan itu yang dipenuhi peluru.

Pemburu haram sekarang sudah seperti militan. Membunuh sesuka hati dan tidak mustahil, satu hari nanti mereka akan beralih sasaran daripada haiwan kepada renjer hutan.

Dalam hal ini, kita memuji inisiatif penubuhan pasukan petugas terdiri 2,000 kakitangan Jabatan Perlindung­an Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN), Jabatan Perhutanan Semenanjun­g Malaysia (JPSM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk memerangi pemburu haram khususnya yang menyebabka­n kepupusan harimau Malaya.

Pihak berkuasa perlu mengenal pasti lokasi berisiko sering menjadi tumpuan pemburu haram. Jika ancamannya dikenal pasti serius, tidak salah jika bantuan ATM atau PDRM ditagih.

 ?? (Foto Jabatan Hidupan Liar) ?? Bangkai gajah pygmy yang ditemui dengan kesan tembakan.
(Foto Jabatan Hidupan Liar) Bangkai gajah pygmy yang ditemui dengan kesan tembakan.
 ??  ?? Keratan akhbar BH, Selasa lalu.
Keratan akhbar BH, Selasa lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia