Berita Harian

‘Joker’ gah kutip RM403 juta

Terselamat daripada kontrovers­i tema ganas

-

Los Angeles: Filem terbaharu Warner Bros, Joker, terselamat daripada kontrovers­i berhubung tema ganas dengan memperoleh kutipan AS$96.2 juta (RM403 juta) tayangan di Amerika Utara, hujung minggu lalu.

Ia sekali gus mencipta rekod untuk tayangan pada Oktober, menurut pemerhati industri, Exhibitor Relations, kelmarin.

Filem dibintangi Joaquin Phoenix, menceritak­an latar belakang kepada kemunculan musuh ketat Batman, melakarkan gambaran gelap dan mengganggu waris pelawak spontan yang menjadi gila.

Di tengah kebimbanga­n ia mungkin mengapi-apikan keganasan, seperti kes tembakan pada tayangan filem The Dark Knight Rises di Aurora pada 2012 yang meragut 12 nyawa, beberapa pawagam menyediaka­n kawalan keselamata­n tambahan bagi pembukaan Joker.

Filem arahan Todd Phillips, mendapat reaksi berbeza daripada pengkritik.

Akhbar Washington Post menyifatka­n ia suram, cetek dan ditiru manakala majalah Empire menilai pemenang hadiah utama festival filem Venice itu sebagai ‘berani, dahsyat dan indah’.

Phoenix menggalas watak Arthur Fleck, seorang badut yang kemudian berubah menjadi musuh kepada Batman paling ikonik.

Sebelum ini, media melaporkan polis mengetatka­n kawalan keselamata­n di beberapa bandar raya di AS menjelang pembukaan filem Joker yang dikhuatiri mencetus keganasan.

Sementara filem Abominable jauh di tempat kedua dengan kutipan pecah panggung AS$11.9 juta (RM50 juta) pada hujung minggu kedua. AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia