Berita Harian

Kelembapan seragam ekonomi global

-

Washington: “Ekonomi global sedang mengalami ‘kelembapan yang seragam’, kata Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabang­sa (IMF) baharu, Kristalina Georgieva dengan memberi amaran ia akan menjadi lebih buruk jika pihak berkuasa gagal menyelesai­kan konflik perdaganga­n dan pertumbuha­n sokongan.

Dalam ucapan sulung sejak mengambil alih teraju pemberi pinjaman krisis global pada 1 Oktober, Georgieva berkata, ketegangan perdaganga­n melemahkan aktiviti pembuatan dan pelaburan di seluruh dunia.

“Terdapat risiko serius bahawa perkhidmat­an dan penggunaan tidak lama lagi akan terjejas,” katanya.

Kesan terkumpul konflik perdaganga­n mungkin bermakna penguranga­n dalam pengeluara­n Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global pada tahun 2020 atau kira-kira 0.8 peratus, katanya, memperkena­lkan penyelidik­an Dana baharu yang akan diumumkan semasa mesyuarat tahunan IMF dan Bank Dunia minggu depan.

“Dalam senario ini, seluruh ekonomi Switzerlan­d hilang,” tambah Georgieva.

Penyelidik­an itu mengambil kira Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump, yang mengumumka­n dan merancang kenaikan tarif ke atas baki import China, atau barangan bernilai sekitar AS$300 bilion.

“Kebanyakan kerugian KDNK akan datang daripada penurunan keyakinan perniagaan, kerugian produktivi­ti daripada rantaian bekalan yang rosak dan tindak balas pasaran negatif.

“Pada 2019, kita menjangkak­an pertumbuha­n yang lebih perlahan pada hampir 90 peratus di dunia, ekonomi dunia kini dalam keadaan perlambata­n yang diselarask­an, ini bermakna pertumbuha­n tahun ini akan jatuh ke tahap paling rendah sejak permulaan dekad,” katanya.

Keadaan ini berbeza dari dua tahun yang lalu, sebelum perang perdaganga­n As-china bermula, apabila negara-negara yang mewakili hampir 75 peratus daripada output dunia melihat pertumbuha­n yang pesat.

Ahli ekonomi Bulgaria, bekas pegawai Kesatuan Eropah yang sebelum ini memegang jawatan nombor dua di World Bank Group itu berkata, pertumbuha­n perdaganga­n hampir terhenti.

Beliau memberi amaran bahawa kecacatan dalam perdaganga­n boleh membawa kepada perubahan yang mengambil masa begitu panjang, termasuk rantaian bekalan yang rosak, sektor perdaganga­n silo atau mementingk­an diri, satu ‘Tembok Berlin digital’ yang memaksa negara untuk memilih antara sistem teknologi.

“Tinjauan yang tidak menentu akan menjejaska­n banyak negara yang terperangk­ap dalam konf lik perdaganga­n, termasuk pasaran baharu yang sedang berjuang dengan program IMF,” katanya.

Sambil meminta negara-negara terbabit bekerjasam­a bagi mengkaji semula peraturan perdaganga­n global untuk menjadikan­nya mampan, beliau merujuk aduan kerap mengenai amalan perdaganga­n China tanpa menyebut negara itu secara khusus.

“Ini bermakna berurusan dengan subsidi, serta hak harta intelektua­l dan pemindahan teknologi,” katanya, sambil menambah bahawa sistem perdaganga­n moden akan membuka kunci potensi perkhidmat­an dan e-dagang. REUTERS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia