Berita Harian

Maszlee nafi KSCIP punca disuruh letak jawatan

-

Kuala Lumpur: Dr Maszlee Malik menafikan laporan yang menyebut rancangan untuk membuka semula Pusat Keamanan Antarabang­sa Raja Salman (KSCIP) di Putrajaya sebagai punca beliau dinasihatk­an meletak jawatan Menteri Pendidikan.

Menyifatka­n laporan sebuah portal berita sebagai fitnah, beliau menegaskan tidak pernah ada perbincang­an mengenai KSCIP ketika menerajui Kementeria­n Pendidikan (KPM) selama 20 bulan.

“Malah apa kaitannya dengan KPM?” soal beliau di Twitter, semalam.

Ahli Parlimen Simpang Renggam

itu juga meminta masyarakat menyemak kesahihan dakwaan itu dengan warga KPM.

“Segala gerak kerja saya, semua ada dalam laporan dan direkodkan. Ya Tuhan. Berikan saya kekuatan untuk mengharung­i fitnah ini.

“Saya sudah tiada jawatan apa-apa. Saya bukan lagi menteri. Saya hanya rakyat biasa,” katanya.

Sehubungan itu, Maszlee memohon supaya fitnah sebegitu dihentikan segera oleh mana-mana pihak yang menjadi dalang. Saya merayu sangat-sangat agar media menyemak dahulu kesahihan berita sebelum disiarkan,” katanya.

Maszlee mengulas laporan sebuah portal berita yang mendakwa cubaannya membuka semula KSCIP menjadi antara penyebab beliau dinasihatk­an Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meletakkan jawatan.

Portal berita itu melaporkan sumber berkata cubaan membuka semula pusat anti-terorisme yang disokong Arab Saudi dan ditutup kerajaan Pakatan Harapan itu punca kata dua Dr Mahathir kepada Maszlee.

Memetik sumber yang enggan dinamakan itu, Perdana Menteri dilaporkan marah apabila mendengar Maszlee di belakang rancangan membuka semula KSCIP, di samping aduan demi aduan terhadap bekas Menteri Pendidikan itu dalam mengendali­kan portfolion­ya.

Pembukaan pusat itu dicadangka­n susulan lawatan Raja Saudi, Salman Abdul Aziz ke Malaysia pada 2017, dibatalkan pada Ogos 2018, tiga bulan selepas Pakatan Harapan mengambil alih pentadbira­n.

Pengkritik mempersoal­kan langkah Putrajaya untuk bersama Riyadh dalam usaha memerangi keganasan sedangkan Saudi dikatakan tidak layak memainkan peranan itu susulan peranannya dalam serangan di Yaman.

Segala gerak kerja saya, semua ada dalam laporan dan direkodkan. Ya Tuhan. Berikan saya kekuatan untuk mengharung­i fitnah ini. Saya tiada jawatan apa-apa. Saya bukan lagi menteri.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia