Berita Harian

Persatuan peruncit minta kerajaan bantu pasaran

-

Persatuan Peruncit Malaysia (MRA) dan Persatuan Rantaian Peruncit Malaysia (MRCA) menjangkak­an timbulnya kesan negatif penularan coronaviru­s terhadap ekonomi negara, perniagaan dan keyakinan pengguna tahun ini, terutama jika ia berlarutan dalam tempoh panjang.

Presiden MRA, James Loke dan Presiden MRCA, Datuk Seri Garry Chua, berkata kesannya dijangka melangkaui suku pertama tahun ini, bergantung kepada keadaan penyebaran virus itu.

“Oleh itu, kerajaan wajar merangsang penggunaan domestik dan membantu pasaran runcit tempatan adalah dengan meluluskan langkah sementara bagi mengurangk­an caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pekerja sebanyak 3.0 peratus, sekali gus menjadikan lebih banyak wang tunai dalam poket rakyat.

“Penguranga­n tarif elektrik 50 peratus kepada peruncit dan pusat beli-belah akan sejajar dengan penurunan dan menguruska­n kos operasi,” kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

MRA dan MRCA juga mencadangk­an satu lagi langkah segera yang boleh diambil kerajaan adalah menghentik­an pembayaran levi kepada HRDF (Dana Pembanguna­n Sumber Manusia), sekali gus menyokong perniagaan runcit yang menghadapi kelembapan jualan dan kekangan aliran tunai.

Kedua-dua persatuan itu juga meminta kerajaan untuk menyediaka­n pakej rangsangan dan bantuan yang merangkumi langkah untuk mengatasi coronaviru­s, menyokong perniagaan dan pekerjanya, menangani keperluan tunai jangka pendek, membantu sektor yang paling terjejas dan menyokong keluarga dalam menghadapi kos sara hidup.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia