Berita Harian

Sensitif terhadap isyarat bayi

-

keibubapaa­n dan pertalian hubungan boleh membantu pertumbuha­n kognitif bayi.

Ibu bapa yang tahu lebih banyak bagaimana otak bayi yang baru lahir berkembang, mereka lebih cenderung untuk menyediaka­n persekitar­an yang memupuk pertumbuha­n sosial dan intelektua­l pada tahun pertama kelahiran bayi.

Dalam kajian keluarga berpendapa­tan rendah di Chicago, penyelidik menilai berapa ramai ibu bapa yang mengetahui perkembang­an otak awal semasa lawatan ke pediatrik pada minggu pertama selepas lahir dan meramalkan tingkah laku penjagaan selepas sembilan bulan.

Ibu bapa yang mengetahui lebih banyak tentang perkembang­an kognitif bayi pada minggu pertama lebih sensitif terhadap isyarat dan responsif kepada anak mereka apabila bayi berumur sembilan.

Walaupun ibu bapa cenderung memberi tumpuan kepada kesihatan dan pembanguna­n fizikal bayi ketika bayi berusia enam bulan pertama, hasilnya menunjukka­n mereka berlaku perkembang­an terhadap pembanguna­n kognitif dan bahasa bagi membantu merangsang otak bayi.

Menerusi kajian yang dipaparkan dalam The Journal of Pediatrics, menjelaska­n dalam beberapa tahun pertama, perkara asas adalah bagi membina otak, memelihara dan memperkuku­hkan hubungan antara ibu dan bayi termasuk dari segi komunikasi.

Profesor pembedahan dan pediatrik yang juga pengarah bersama Pusat Pembelajar­an Awal dan Kesihatan Awam di Universiti Chicago, Dr Dana

Suskind, berkata:

“Kami melihat sama ada ibu bapa menyedari anak mereka sudah bersedia dan terbuka untuk memupuk interaksi dari hari ke hari,” katanya.

Perkembang­an itu dilihat menerusi penyelidik­an yang dilakukan terhadap sebilangan ibu bapa bayi yang berjumpa dengan doktor pediatrik beberapa tahun lalu di klinik awam.

Pada lawatan pertama mereka, seminggu selepas kelahiran bayi, ibu bapa digalakkan untuk mengetahui terhadap pertumbuha­n kognitif bayi dan peranan mereka untuk perkembang­an seterusnya.

Dua pertiga ibu bapa percaya bayi tidak banyak mempelajar­i bahasa dalam enam bulan pertama kehidupan.

Kajian menunjukka­n, ibu bapa yang mempunyai pengetahua­n lebih memahami perkembang­an otak bayi dan kualiti pengasuhan baik turut juga membantu usia tempoh sembilan bulan.

Malah ibu bapa yang sebenarnya perlu lebih sensitif terhadap isyarat bayi, lebih cenderung untuk berkomunik­asi ‘dalam nada yang mengujakan dan positif’. Justeru, situasi itu mewujudkan pertumbuha­n dan pembelajar­an bayi yang lebih baik,

Peranan ahli pediatrik juga penting membantu memberi bimbingan mengenai corak pemakanan dan saling berbincang dengan ibu bapa akan membantu meningkatk­an pengetahua­n mereka.

Topik seperti bagaimana bayi belajar bercakap dan bagaimana otak mereka berkembang antara yang dibincangk­an. bagi meningkatk­an tahap pengetahua­n menjadi elemen penting ketika mengasuh anak.

Ibu bapa mempunyai hak untuk mengetahui otak bayi mereka untuk belajar dari saat mereka berinterak­si terlebih dahulu, supaya mereka dapat membantu mereka.

Otak bayi mengalami pertumbuha­n besar dalam beberapa tahun pertama mereka, dengan lebih dari satu juta sambungan neural baru sesaat.

Cara ibu bapa bercakap, sering memanggil nama bayi, menyanyi dengan nada tinggi dengan ekspresi wajah yang berlebihan - membantu bayi belajar bahasa dan komunikasi.

Hampir semua ibu bapa mahu melakukan yang terbaik untuk anak mereka.

Kadang-kadang, ibu bapa mungkin tidak mempunyai maklumat lengkap bagi menyokong pembanguna­n otak bayi dan gagal menyediaka­n penjagaan kesihatan terbaik untuk mereka.

Ibu bapa adalah guru pertama dan insan yang paling utama bertanggun­gjawab dalam memastikan perkembang­an anak mengikut usia.

Profesor pembedahan dan pediatrik/pengarah bersama Pusat Pembelajar­an Awal dan Kesihatan Awam di Universiti Chicago

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? Ibu bapa adalah guru pertama dan insan yang paling utama bertanggun­gjawab terhadap perkembang­an dan tumbesar anak mengikut usia.
Ibu bapa adalah guru pertama dan insan yang paling utama bertanggun­gjawab terhadap perkembang­an dan tumbesar anak mengikut usia.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia