Berita Harian

Tiga beradik lemas di Sungai Terengganu

-

Kuala Berang: Operasi mencari dan menyelamat tiga beradik yang lemas di Sungai Terengganu dekat Kampung Kuala Telemong, di sini, petang kelmarin, berakhir dalam tempoh 24 jam apabila mayat ketiga-tiga mangsa ditemui, semalam.

Mayat Umar Iskandar Mohd, 21, Khairil Firdaus, 17, dan Khalif Naim, 16, ditemui antara jam 9.50 pagi hingga 12.40 tengah hari.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Terengganu, Md Hilman Abdul Rashid, berkata pihaknya memulakan operasi sebaik menerima laporan kejadian jam 6.30 petang kelmarin.

“Operasi yang disertai 85 anggota membabitka­n Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) negeri, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Unit Pengesan Anjing (K9) dan RELA mengambil masa selama 18 jam sebelum semua mangsa ditemui.

“Semua mangsa ditemui pada jarak antara 50 meter antara satu sama lain,” katanya pada sidang media di lokasi kejadian, semalam.

Kejadian dikatakan berlaku apabila

Gambar kenangan terakhir

Khalif Naim bersama abangnya, Umar Iskandar dan Khairil Firdaus, ke sungai itu yang terletak hanya 200 meter dari rumah mereka, kira-kira pada jam 6 petang kelmarin. Khalif Naim dilihat hampir lemas dan cuba diselamatk­an Khairil Firdaus, sebelum diikuti Umar Iskandar.

Mayat pertama, Umar Iskandar ditemukan 100 meter dari lokasi kejadian pada jam 9.50 pagi, disusuli mayat Khairil Firdaus, pada jam 11.36 pagi dan mayat Khalif Naim ditemui kira-kira 170 meter dari lokasi kejadian pada jam 12.40 tengah hari.

Md Hilman berkata, penemuan mangsa adalah hasil bantuan unit pengesan anjing (K9) sebelum Pasukan Penyelamat Di Air melakukan selaman.

 ??  ??
 ?? (Foto BERNAMA) ?? Mohd bersama tiga anaknya, dari kiri, Khalif Naim, Khairil Firdaus dan Umar Iskandar yang dirakam pada Aidilfitri baru-baru ini.
(Foto BERNAMA) Mohd bersama tiga anaknya, dari kiri, Khalif Naim, Khairil Firdaus dan Umar Iskandar yang dirakam pada Aidilfitri baru-baru ini.
 ??  ?? Anggota JBPM mengusung mayat terakhir, Khalif Naim yang ditemui kira kira jam 12.40 tengah hari di Sungai Terengganu, Kampung Kuala Telemong, Kuala Berang, semalam.
Anggota JBPM mengusung mayat terakhir, Khalif Naim yang ditemui kira kira jam 12.40 tengah hari di Sungai Terengganu, Kampung Kuala Telemong, Kuala Berang, semalam.
 ??  ?? Amirul Aizam (kiri) dan Mohd menyiram air mawar di pusara tiga anaknya di Tanah Perkuburan Islam Alor Limbat, Rawai, Bukit Payung, Marang, semalam.
Amirul Aizam (kiri) dan Mohd menyiram air mawar di pusara tiga anaknya di Tanah Perkuburan Islam Alor Limbat, Rawai, Bukit Payung, Marang, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia