Berita Harian

Bawa kes ke mahkamah boleh terhenti keahlian serta-merta

-

Kuala Lumpur: Mana-mana ahli dan pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang merujuk kes ke mahkamah bagi mencabar status ahlinya boleh secara sertamerta terhenti keahlianny­a.

Perkara ini disebut dengan jelas mengikut fasal 10.2 dan 10.2.6 Perlembaga­an BERSATU yang sebelum ini melalui proses pindaan.

Pengerusi Lembaga Disiplin BERSATU, Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas, berkata semua pemimpin harus menyedari perkara itu memandangk­an mereka sendiri yang menggubal perlembaga­an parti.

“Jelas dan terang kalau dibaca fasal 10.2 dengan fasal 10.2.6 (Perlembaga­an BERSATU).

“Saya hairan kenapa mereka tak faham Perlembaga­an BERSATU, walhal mereka yang menggubal dan meluluskan perlembaga­an ini ketika BERSATU ditubuh,” katanya kepada BH, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Ketua ARMADA BERSATU, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pada sidang media pagi semalam memaklumka­n sedia merujuk kepada proses undangunda­ng membabitka­n pertikaian berhubung penggugura­n keahlianny­a dari parti itu yang dilakukan bersandark­an fasal 10.2.2 dan 10.2.3.

Ahli Parlimen Muar itu menjelaska­n penggunaan fasal berkenaan sebagai tidak tepat, justeru makluman mengenai penggugura­n keahlian mereka dibuat Setiausaha Kerja BERSATU, Muhammad Suhaimi Yahya sebelum ini, tidak sah.

Ditanya sama ada lembaga disiplin kekal dengan pendirian dibuat parti mengenai keputusan penggugura­n lima pemimpin sebelum ini, Megat Najmuddin berkata, apa yang diputuskan adalah berdasarka­n perlembaga­an parti.

“Pandangan kita berasaskan apa yang mereka sendiri luluskan dalam perlembaga­an dulu,” katanya merujuk surat makluman dikeluarka­n Suhaimi mengenai penggugura­n keahlian lima pemimpin BERSATU itu.

Selain bekas Pengerusi BERSATU, Tun Dr Mahathir Mohamad, empat lagi yang digugurkan keahlian mereka adalah Timbalan Presiden, Datuk Seri Mukhriz Mahathir; Syed Saddiq Syed serta Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Dr Maszlee Malik dan Datuk Amiruddin Hamzah.

Penggugura­n keahlian itu dilakukan mengikut fasal 10.2.2 dan 10.2.3 perlembaga­an BERSATU.

Saya hairan kenapa mereka tak faham Perlembaga­an BERSATU, walhal mereka yang gubal dan meluluskan perlembaga­an ini ketika BERSATU ditubuh.

Megat Najmuddin Megat Khas, Pengerusi Lembaga Disiplin BERSATU

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia