Berita Harian

Hubungan pertahanan dengan 2 negara diperkukuh

Malaysia bincang isu hantar PATI Bangladesh, perluas inisiatif keselamata­n bersama Indonesia

- Oleh Suzalina Halid suzalina@bh.com.my

Ismail Sabri

Perbincang­an terbuka merangkumi topik yang luas antara kedua-dua menteri mencermink­an keakraban dua negara.

Ismail Sabri Yaakob, Menteri Pertahanan

Kuala Lumpur: Malaysia komited untuk meningkatk­an hubungan pertahanan dua hala dengan Indonesia dan Bangladesh demi kepentinga­n bersama, meskipun dunia berdepan pandemik COVID-19.

Selain itu, negara turut membincang­kan penghantar­an pulang pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Bangladesh ke negara asal susulan penularan COVID-19.

Komitmen itu dizahirkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, melalui kunjungan hormat Pesuruhjay­a Tinggi Bangladesh ke Malaysia, Md Shahidul Islam dan sesi sidang video bersama Menteri Pertahanan Indonesia, Prabowo Subianto, semalam.

Dalam perbincang­an bersama Prabowo, Ismail Sabri berkata, kedua-dua pihak memperakui hubungan dua hala yang sekian lama terjalin antara Malaysia dan Indonesia dan penting untuk meningkatk­an hubungan pertahanan dengan menekankan kepentinga­n meluaskan kerjasama sedia ada.

“Perbincang­an terbuka merangkumi topik yang luas antara kedua-dua menteri mencermink­an keakraban dua negara.

“Kerjasama pertahanan antara Malaysia dan Indonesia sudah lama terjalin dan terus berkembang melalui Jawatankua­sa Am Persempada­nan yang ditubuhkan pada 1972.

“Hubungan pertahanan ini turut diperkukuh­kan melalui beberapa inisiatif keselamata­n sub-rantau seperti Malacca

Straits Patrol (MSP) dan Trilateral Cooperativ­e Arrangemen­t (TCA) yang membabitka­n Filipina,” katanya dalam satu kenyataan, di sini semalam.

Pada sidang video yang diadakan pada jam 4.30 petang itu, Prabowo mengucapka­n tahniah kepada Ismail Sabri atas pelantikan beliau sebagai Menteri Kanan (Keselamata­n) dan Menteri Pertahanan.

Terdahulu, melalui kunjungan hormat Md Shahidul, perkara yang dibincangk­an ialah mengenai usaha untuk memperkuku­hkan hubungan pertahanan antara dua negara serta isu berkaitan penularan wabak COVID-19, termasuk penghantar­an balik PATI ke negara itu.

 ??  ?? semalam. menerima kunjungan hormat Md Sahidul di Kuala Lumpur,
semalam. menerima kunjungan hormat Md Sahidul di Kuala Lumpur,
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia