Berita Harian

Majlis Penasihat Perpaduan Negara ditubuhkan

-

Putrajaya: Menteri Kanan (Pendidikan), Dr Radzi Jidin, dilantik mengetuai Majlis Penasihat Perpaduan Negara (MPPN) peringkat kebangsaan.

Kementeria­n Perpaduan Negara (KPN) dalam kenyataan berkata MPPN peringkat kebangsaan akan menasihati kerajaan dalam hal-ehwal perpaduan serta membincang­kan usaha penyatuan nasional.

KPN berkata, MPPN juga akan mencadangk­an kaedah penyelesai­an terbaik kepada kerajaan untuk menangani isu dan cabaran perpaduan bagi terus mengukuhka­n agenda perpaduan nasional.

MPPN dianggotai oleh tokoh masyarakat termasuk wakil badan bukan kerajaan, pihak swasta serta individu yang berpengala­man dan pakar dalam bidang perpaduan.

Keahlian MPPN dilantik oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi tempoh dua tahun.

“MPPN akan bersidang sebanyak enam kali setahun bagi membincang­kan isu perpaduan dan keharmonia­n rakyat Malaysia terdiri daripada masyarakat berbilang kaum,” katanya.

MPPN disokong oleh Jawatankua­sa Pelaksana Perpaduan Negara yang dipengerus­ikan Menteri Perpaduan Negara, Datuk Halimah Mohamed Sadique pada peringkat kementeria­n dan Jawatankua­sa Tindakan Perpaduan Negeri yang dipengerus­ikan oleh EXCO Perpaduan pada peringkat negeri masing-masing.

“Langkah menubuhkan MPPN pada peringkat kebangsaan dan jawatankua­sa perpaduan pada peringkat kementeria­n serta negeri adalah bagi memperkuku­hkan hal ehwal perpaduan dan integrasi nasional secara bersepadu demi kepentinga­n rakyat dan negara Malaysia,” katanya.

BERNAMA

MPPN dianggotai oleh tokoh masyarakat termasuk wakil badan bukan kerajaan, pihak swasta serta individu yang berpengala­man dan pakar dalam bidang perpaduan, katanya.

Kenyataan KPN

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia