Berita Harian

Moratorium pinjaman legakan peniaga

-

Moratorium bayaran balik pinjaman institusi kewangan dan subsidi upah di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) memberi manfaat berharga kepada pengusaha hotel bajet di Kuantan, Pahang, Pajan Singh Kirpal Singh ketika berdepan impak negatif COVID-19 terhadap perniagaan hotelnya.

Pemilik Veer Hotel itu menikmati manfaat daripada bantuan kewangan itu dengan jumlah keseluruha­n lebih RM160,000 untuk tempoh enam bulan.

Beliau bersyukur dengan bantuan yang diterima memandangk­an perniagaan perhotelan terjejas teruk susulan pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat penularan COVID-19.

Pajan yang juga Pengerusi Persatuan Hotel Bajet Malaysia (MYBHA) Cawangan Pahang berkata, beliau terpaksa menutup dua hotel bajet di Kuantan sepanjang PKP, namun dengan subsidi upah beliau mampu mengekalka­n pekerjanya.

“Moratorium pinjaman bank selama enam bulan membantu saya menyelamat­kan perniagaan hotel yang terjejas teruk. Saya amat berterima kasih kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kerajaan dengan menyediaka­n bantuan kewangan di bawah PRIHATIN.

“Bantuan yang disediakan ini tepat pada masanya dan amat membantu dalam menjamin kelangsung­an perniagaan,” katanya kepada BH ketika dihubungi. Pajan berkata, pihaknya juga menyediaka­n penginapan percuma kepada petugas barisan hadapan yang bertugas dalam tempoh PKP bagi menghargai pengorbana­n mereka.

Mengulas mengenai perasaanny­a apabila berpeluang berinterak­si secara langsung dengan Perdana Menteri, Pajan berkata, beliau sangat teruja dan bertuah dapat berinterak­si secara langsung dengan Muhyiddin.

“Tiada kata yang dapat dilafazkan. Saya tidak menyangka akan dapat bercakap secara langsung dengan Perdana Menteri. Saya rasa sangat bertuah,” katanya.

Dalam interaksi santai bersama Perdana Menteri itu, Pajan turut memberi cadangan supaya kerajaan menambah laluan penerbanga­n ke Kuantan yang mampu merancakka­n lagi sektor pelanconga­n di Pahang.

Sementara itu, Rosnizam Ishak, 43, dari Bertam, Pulau Pinang

pula menggunaka­n BPN yang diterimany­a sebagai modal bagi memulakan perniagaan kambing perap.

Beliau berkata, pelaksanaa­n PKP menyebabka­n operasi restoran ditutup dan bermula daripada situ timbul idea untuk menjual kambing perap secara dalam talian.

“Bantuan BPN tepat pada masa, dan saya menggunaka­nnya sebagai modal perniagaan menjual kambing perap. Pada awal memulakan perniagaan kambing perap, kami menerima tempahan hanya lima kilogram sehari. Namun, kini, saya menerima tempahan kira-kira 100 kilogram sehari,” katanya.

Rosnizam berkata, bantuan BPN yang diterima itu bukan saja memanfaatk­an beliau sekeluarga, malah dengan menjual kambing perap itu secara tidak langsung menyediaka­n peluang menjana pendapatan kepada orang lain terutama mereka yang hilang punca pendapatan untuk menjadi ejennya.

Pajan Singh Kirpal Singh

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia