Berita Harian

Pilih ‘pak turut’ naik pangkat sekat potensi pekerja

- Azizi Ahmad, Pendidik senior

Mungkin ramai tidak perasan buku The Peter Principle atau Prinsip Peter karya Raymond Hull berdasarka­n kajian Dr Laurence J Peter dan diterbitka­n pada 1969.

Peter mendapati pekerja dinaikkan pangkat atau jawatan berdasarka­n kejayaan dalam pekerjaan terdahulu sehingga mencapai tahap mereka tidak lagi kompeten kerana kemahiran dalam satu pekerjaan tidak semestinya diterjemah­kan kepada lain.

Kata Peter: “Setiap jawatan cenderung diisi pekerja yang tidak kompeten untuk menjalanka­n tugasnya.”

Oleh itu, kita mempunyai sejumlah besar pengurus atau pentadbir tidak cekap menjadi peneraju.

Kebanyakan pengurus sumber manusia (korporat) cenderung menitikber­atkan vitae kurikulum seseorang dan pencapaian masa lalu ketika mengambil mereka untuk menerajui pentadbira­n.

Secara peribadi terlalu sedikit pertimbang­an bagaimana orang berkenaan melaksanak­an tugas pada masa akan datang, terutama jika mereka menukar industri atau peranan.

Pada peringkat kedua, kita tidak pasti jika setiap jawatan akan dikendalik­an pentadbir tidak cekap, tetapi tentu ramai pengurus tadbir menyedari mereka mencapai tahap puncak atau keselesaan, kemudian mula memberi tumpuan kepada bermain politik, bukan jawatan mereka.

Pengurus tadbir jenis ini suka mengambil ‘pak turut’ sebagai ahli pentadbir kerana tidak boleh melawan kehendak mereka.

Kebanyakan­nya kini seseorang dinaikkan pangkat sebagai galakan daripada pihak pengurusan yang mahu menunjukka­n kepada semua kakitangan bahawa ia sebahagian ganjaran berterusan.

Oleh itu, seseorang dinaikkan pangkat kerana kekal lama dan setia atau tahap pengurusan diperluas sehingga dapat dipromosik­an walaupun tidak ada kenaikan gaji. Hanya gelaran berbunyi hebat.

Satu lagi teori menarik mengenai kenaikan pangkat adalah menganggap bekerja keras dan meningkatk­an kemahiran anda tidak berkesan berdasarka­n sesuatu yang disebut promosi tarikan.

Mereka yang dinaikkan pangkat lebih pantas daripada biasa apabila mentor atau pelindung memberi peluang. Tidak hairanlah terdapat banyak ‘budaya membodek’ dalam dunia pentadbira­n korporat.

“Pemimpin (sering) dinilai ketua mereka sendiri yang menjelaska­n mengapa pemimpin begitu sibuk menguruska­nnya sedangkan kepemimpin­an yang baik adalah mengenai mengurus.”

Mereka yang tidak cekap hanya perlu mengikut apa sahaja kata ‘bos.

Menariknya, Peter juga mendapati mereka yang sangat kompeten cenderung ‘mengganggu hierarki.’ Dalam kata lain, membuat ketua kelihatan buruk dengan menjadi lebih berkemampu­an.

Ini bagi mengelak seseorang mungkin sengaja ditindas dengan cepat atau lambat atas alasan bodoh atau sengaja dipersalah­kan.

Bagi mengelak ini, seseorang dinasihatk­an berlakon ‘tidak cekap atau kreatif’, berpura-pura tidak kompeten, tetapi melakukann­ya di kawasan atau cara yang sebenarnya tidak mengganggu kerja anda.

Mereka yang bersemanga­t, rajin, fokus untuk mendapatka­n hasil jangka pendek dan membuat rakan sekerja dipertangg­ungjawabka­n sebenarnya membunuh karier diri.

Kata Brendan Reid, sehebat mana idea, anda tetap tidak relevan. Semua orang suka mempunyai orang yang menyenangk­an dan disanjungi di sekitar mereka.

Di mana sahaja tempat kerja, tidak ada yang suka dipaksa bekerja lebih keras. Semua orang hanya pekerja, malah ada kalanya hingga ke jawatan ketua pegawai eksekutif (CEO). Oleh itu, eksekutif tegas dan berprestas­i menggegark­an kehidupan semua orang yang selesa.

Justeru, individu sangat kompeten dan agresif, lebih baik bekerja sebagai usahawan atau di institusi yang menghargai usaha mereka.

Institusi ‘stabil’ menggemari individu yang memainkan permainan populariti dengan baik. Pentadbir lebih suka orang bawahan yang tidak mengancam dan popular.

Seperti perang dan politik, jawapannya terletak pada sifat dan sikap manusia. Kecekapan dan hasilnya selalu dipengaruh­i perasaan dan peribadi ketika musim penilaian prestasi.

Seseorang perlu mengetahui kedudukann­ya dan di mana akan dapat berkembang maju, sekali gus mencari pekerjaan yang berorienta­sikan hasil jika sangat terbuka serta berpandang­an jauh. Tidak ada guna hidup dalam kekecewaan dan memandang rendah orang lain.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia