Berita Harian

DIDIK ANAK URUS WANG

PEMBERIAN duit kepada kanak-kanak pastinya membolehka­n ibu bapa mendidik atau menanam sifat menabung kepada si kecil tersayang.

-

Si kecil yang mungkin belum memahami apa-apa pasti teruja menerima sampul berwarna-warni berisi duit, namun ia berbeza kepada kanak-kanak yang sudah bersekolah.

Duit yang diterima itu disimpan sendiri dengan harapan ia dapat digunakan untuk membeli permainan atau kelengkapa­n persekolah­an mereka.

Sebagai ibu bapa, nasihat dan didikan perlu diberikan kepada anak bagi memastikan duit yang diterima kelak dapat disimpan atau digunakan untuk perkara berfaedah.

Mengajar anak mengenai duit, hakikatnya tidak mudah dan mereka perlu diajar sejak kecil cara untuk menguruska­n kewangan mereka. Berikut panduan ibu bapa untuk mengajar anak menabung terutama menyimpan duit raya atau wang saku yang diterima seharian:

ARAH TUJU

Tanamkan dalam diri anak supaya menjadi orang yang berjaya dan berharta. Mungkin ia nampak seakan-akan materialis­tik, tetapi itulah hakikat kehidupan dalam era moden ini. Bantu mereka untuk mengenali arah tuju kehidupann­ya.

BUKA AKAUN BANK

Bawa anak ke bank untuk memberi kefahaman erti menyimpan wang di institusi bertauliah. Dengan ini, dia akan faham wang bukan saja boleh disimpan di dalam tabung, tetapi ada institusi khas untuk tujuan itu. Dengan ini dia akan faham betapa menyimpan duit penting bagi semua orang.

BELAJAR PERBEZAAN

Bantu anak untuk mengenali perbezaan keperluan dan kehendak. Kefahaman ini membuatkan dia tahu membuat keputusan barangan yang perlu atau sebaliknya.cara ini secara tidak langsung mengajarny­a erti berjimat cermat dan tidak boros.

KENALKAN KOS

Kanak-kanak tidak mengetahui apa yang dikaitkan dengan kos. Mereka tidak mengetahui nilai kos anak patung atau buku. Bagi mereka, harga tidak memberi pengertian kepada mereka. Bawa anak ke kedai borong dan bandingkan dengan harga di kedai biasa. Nyatakan padanya jenis barang yang boleh dibeli secara borong agar dapat menjimatka­n kos.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia