Berita Harian

Pulau Pangkor guna teksi elektrik

-

ditemui ketika membuat persiapan menerima mangsa banjir dari kawasan sekitar, semalam.

Mangsa banjir yang ditempatka­n di SK Penerok, Ahmad Sabtu, 57, akur dengan SOP ketat dilaksanak­an PPS berkenaan.

“Alhamdulil­ah, setakat ini keluarga saya selesa di sini walaupun

Ipoh: Kerajaan Perak memperuntu­kkan RM10 juta untuk menukar teksi di Pulau Pangkor kepada kereta elektrik, tahun depan.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat Pelan Pelaksanaa­n Strategik Pulau Bebas Cukai Pangkor, baru-baru ini.

“Banyak perkara yang dibincangk­an. Antaranya menyiapkan Pulau Pangkor sebagai pulau bebas karbon. Jadi, kita meneruskan tidak boleh keluar berkumpul seperti biasa, namun kami faham ia untuk kebaikan penduduk juga.

“Keadaan sekitar khemah pun selesa kerana setiap bilik darjah hanya dibenarkan empat khemah bagi mematuhi penjarakan sosial berbanding sebelum ini yang disusun rapat, ” katanya.

Saringan suhu badan setiap mangsa banjir dilakukan setiap pagi.

Mohd Noorhafidz­ul Nordin, Pegawai APM Daerah Pontian

usaha untuk menukar semua teksi merah jambu sedia ada kepada teksi elektrik.

“Kita akan membawa masuk 100 teksi elektrik dan kita juga berusaha menyediaka­n 100 motosikal elektrik untuk disewa oleh pengunjung,” katanya di sini, kelmarin.

Ahmad Faizal berkata, berikutan pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kenderaan baharu itu belum dapat dibawa masuk.

“Kami harap kenderaan berkenaan akan dapat dibawa masuk tahun ini. Kami akan menukar kenderaan yang mereka ada dan mengenakan bayaran paling minimum sebagai komitmen mereka.

“Saya percaya semua pengusaha teksi akan menyukainy­a dan gembira dengan apa yang kami mahu lakukan ini,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya pada masa sama, turut dalam perancanga­n untuk membuka lebih banyak gedung jualan barang bebas cukai di Pulau Pangkor.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia