Berita Harian

Pembentang­an RMKE-12 dijangka awal tahun depan

-

Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKE-12) dijangka dibentangk­an di Parlimen pada awal tahun hadapan selepas mengambil kira penangan kesan penularan COVID-19 kepada ekonomi negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata tarikh sebenar pembentang­an itu belum diputuskan buat masa ini.

“Sudah pasti dengan landskap ekonomi yang sudah berubah dengan mendadak, kita perlu mengambil kira cara kita bekerja.

“Malah, perniagaan juga sudah berubah dengan peningkata­n penggunaan digital. Ini semua perlu diambil perhatian dan ia adalah antara sebab mengapa RMKE-12 perlu dilihat semula,” katanya selepas melancarka­n pembiayaan dan pembayaran digital & e-dompet Mypay di Kuala Lumpur, semalam.

Yang turut hadir Pengarah Eksekutif DAPAT Vista (M) Sdn Bhd, Sabri Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif Bank Islam Malaysia Bhd, Muazzam Mohamed. sejak Mac yang membawa kepada stok berada di bawah paras psikologi dua juta tan.

Eksport pula meningkat sekitar 24 peratus kepada 1.7 juta tan, peningkata­n bulanan terbesar sejak September 2018 dan tertinggi sejak Ogos 2019, demikian mengikut tinjauan itu.

Pengeluara­n minyak sawit mentah meningkat 7.9 peratus hingga 1.78 juta tan, yang terbesar sejak Oktober.

Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) akan menyiarkan datanya pada 10 Julai ini.

Ketua Penyelidik­an Sunvin Group, Anilkumar Bagani, yang berpangkal­an di Mumbai, India berkata penghantar­an minyak sawit melonjak memandangk­an pembeli mahu meningkat semula stok yang rendah.

Ini katanya, menyebabka­n

Harga minyak sawit yang lebih rendah berbanding minyak boleh makan lain juga menjadi sebab kepada peningkata­n pembelian dari destinasi lain.

Mustapa pada temu bual bersama Bank Dunia baru-baru ini berkata, kerajaan terpaksa menangguhk­an pembentang­an RMKE-12 ke Dewan Rakyat yang dijadualka­n pada Ogos ini berikutan mereka menyambung pembelian minyak sawit Malaysia terutama apabila harga komoditi itu yang lebih menarik berbanding Indonesia.

“Harga minyak sawit yang lebih rendah berbanding minyak boleh makan lain juga menjadi sebab kepada peningkata­n pembelian dari destinasi lain,” katanya.

Sementara itu, Rakan Pengurus pandemik COVID-19 biarpun ia sudah berada pada peringkat akhir dan hampir siap.

Dalam pada itu Mustapa berkata, kerajaan setakat ini sudah menggunaka­n 40 peratus daripada

GGN Research, GG Patel, berkata import daripada pembeli utama dunia, dilihat untuk melonjak 45 peratus bulan lalu memandangk­an pelonggara­n peraturan perintah berkurung yang membenarka­n restoran dan pusat beli-belah dibuka semula, sekali gus meningkatk­an penggunaan sawit.

Broker dan Pengurus Jualan Phillip Futures di Kuala RM60 bilion perbelanja­an pembanguna­n yang diperuntuk­kan dalam Belanjawan 2020.

Katanya, projek pembanguna­n terdiri daripada empat komponen yang menjana pertumbuha­n

Lumpur, Marcello Cultrera pula berkata, pertumbuha­n pengeluara­n terjejas dengan jumlah pekerja yang lebih rendah di ladang sejak Mac lalu dan aktiviti lebih perlahan ketika Aidilfitri.

Melangkah ke hadapan, minyak sawit menuju ke pemulihan pada separuh kedua tahun ini ketika permintaan global bertambah baik dan output berkurang, beberapa bulan selepas COVID-19 merosakkan kenaikan harga minyak itu.

BLOOMBERG

Ketua Penyelidik­an Sunvin Group

ekonomi negara.

“Pertama adalah daripada perbelanja­an pembanguna­n daripada peruntukan kerajaan, kedua daripada kerjasama awam swasta, ketiga projek yang dilaksanak­an oleh syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan terakhir oleh pihak swasta sendiri.

“Keempat-empat komponen ini yang menggerakk­an dan merangsang ekonomi negara,” katanya.

Sementara itu Sabri berkata, pihaknya menyasarka­n seramai mungkin pengguna akan memuat turun dan menggunaka­n aplikasi e-dompet miliknya itu.

“Setakat ini, kita menawarkan 30 perkhidmat­an antaranya pembayaran pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), saman Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkut­an Jalan, bil utiliti dan zakat.

“Pada masa akan datang, kita akan menambah lagi perkhidmat­an lain, termasuk permohonan pembiayaan atau pembukaan akaun bank dengan Bank Islam,” katanya.

 ??  ?? Anilkumar Bagani,
Anilkumar Bagani,
 ?? (Foto Asyraf Hamzah/bh) ?? Dari kiri, Mustapa, Sabri, Ketua Pegawai Eksekutif PTPTN, Ahmad Dasuki Abdul Majid, Muazzam dan Ketua Pegawai Eksekutif Fasspay Payment Solutions, Chris Leong pada majlis pelancaran pembiayaan dan pembayaran digital & e-dompet Mypay di Kuala Lumpur, semalam.
(Foto Asyraf Hamzah/bh) Dari kiri, Mustapa, Sabri, Ketua Pegawai Eksekutif PTPTN, Ahmad Dasuki Abdul Majid, Muazzam dan Ketua Pegawai Eksekutif Fasspay Payment Solutions, Chris Leong pada majlis pelancaran pembiayaan dan pembayaran digital & e-dompet Mypay di Kuala Lumpur, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia