Berita Harian

Lanjut moratorium perlu situasi menang-menang

-

Antara satu inisiatif daripada pakej rangsangan ekonomi negara bagi menghadapi pandemik COVID-19 adalah tindakan kerajaan dengan memberi kelonggara­n kepada bebanan kewangan rakyat dalam bentuk moratorium.

Ia diumumkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada 25 Mac lalu. Tujuan utama inisiatif itu adalah untuk membantu aliran tunai individu, perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta syarikat korporat yang menghadapi kekangan kewangan akibat pandemik COVID-19.

Seperti yang ramai sedia maklum, inisiatif moratorium ini digunakan untuk tiga jenis pinjaman atau pembiayaan bagi tempoh enam bulan bermula 1 April 2020.

Ia membabitka­n pinjaman gadai janji tidak tertunggak melebihi 90 hari yang membabitka­n majoriti pinjaman pembelian perumahan dan hartanah; pinjaman sewa beli yang tidak tertunggak melebihi 90 hari, yang lazimnya membabitka­n pembiayaan pembelian kenderaan dan kad kredit, yang baki terkumpul boleh ditukarkan kepada pinjaman bertempoh tiga tahun dengan dikenakan kadar faedah tidak melebihi 13 peratus setahun.

Setiap moratorium ini mempunyai kesan berbeza pada individu ditambah pula dengan perbezaan si penghutang daripada pelbagai latar belakang dan komitmen bulanan yang tersendiri.

Ini membuatkan keputusan pengambila­n pakej moratorium ini bergantung kepada situasi individu itu sendiri.

Rata-rata, pengumuman pertama yang dibuat itu disambut baik oleh segenap lapisan masyarakat serta PKS termasuk pihak bank sendiri, dengan moratorium itu dijalankan secara automatik kepada pinjaman yang berkelayak­an.

Walaupun sebelum ini timbul kekeliruan berhubung kadar faedah akan terakru untuk moratorium yang diambil bagi pinjaman sewa beli, kini isu terbabit selesai dan peminjam boleh menarik nafas lega.

Peminjam boleh menangguhk­an pembayaran ansuran selama enam bulan dari April hingga September 2020 tanpa sebarang faedah tambahan dikenakan apabila Kementeria­n Kewangan mencapai kata sepakat dengan industri perbankan, sebarang bentuk caj tambahan akan dilupuskan bagi semua pinjaman sewa beli di bawah skim konvension­al dan syariah.

Terbaru, ada beberapa pihak mencadangk­an supaya moratorium pinjaman sewa beli dilanjutka­n kepada enam bulan lagi.

Ini berikutan proses pemulihan kerencatan ekonomi dijangka mengambil masa lebih lama oleh sesetengah pihak seperti mereka yang kehilangan pekerjaan dan terbabit dengan pemotongan gaji.

Banyak pihak menyokong cadangan pelanjutan moratorium ini, tetapi diberikan kepada golongan sasaran supaya membantu mengurangk­an bebanan mereka yang benar-benar terjejas berikutan kesan pandemik COVID-19.

Pada 28 Jun, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, sudah menyatakan kerajaan ketika ini sedang berbincang dengan pihak bank mengenai pelanjutan moratorium dan keputusann­ya terpulang kepada pihak bank sama ada boleh meneruskan atau tidak.

Beliau juga menyatakan pelaksanaa­n moratorium jika dilanjutka­n mungkin akan diberikan kepada golongan sasar yang terjejas akibat COVID-19 dan bukan secara automatik kepada semua pihak seperti disediakan sebelum ini.

Cadangan lanjutan tempoh moratorium kepada golongan sasar adalah cadangan yang baik untuk dilaksanak­an.

Namun, pelaksanaa­n yang seimbang dengan keadaan kebolehupa­yaan sistem perbankan negara juga harus dilihat sebelum keputusan pelaksanaa­n lanjutan moratorium ini dilaksanak­an agar situasi menang-menang dapat dicapai.

Pada situasi yang tidak menentu ini, rizab simpanan tunai adalah penting untuk keperluan harian keluarga, pembelian makanan, perubatan atau membina dana kecemasan, seperti yang dikatakan dalam bahasa Inggeris, ‘tunai adalah Raja’.

Apa pun, kita semua dinasihati agar mengamalka­n 3W dan mengelakka­n 3S (sesak, sempit dan sembang dekat) dan terus patuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan agar rantaian penularan wabak COVID-19 dapat diputuskan.

Setiap moratorium ini mempunyai kesan berbeza pada individu ditambah pula dengan perbezaan si penghutang daripada pelbagai latar belakang dan komitmen bulanan yang tersendiri. Ini membuatkan keputusan pengambila­n pakej moratorium ini bergantung kepada situasi individu itu sendiri”

* Penulis ialah Pengarah Penyelidik­an di Rahim & Co Internatio­nal, sebuah syarikat perunding hartanah di Malaysia. Sekiranya ada persoalan, sila emel kepada sulaimansa­heh@rahim-co.com.

 ??  ?? Peminjam boleh menangguhk­an pembayaran ansuran selama enam bulan dari April hingga September 2020 tanpa faedah tambahan bagi semua pinjaman sewa beli di bawah skim konvension­al dan syariah.
Peminjam boleh menangguhk­an pembayaran ansuran selama enam bulan dari April hingga September 2020 tanpa faedah tambahan bagi semua pinjaman sewa beli di bawah skim konvension­al dan syariah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia