Berita Harian

Mahal sangat

Bayaran tinggi jika pernah beraksi di liga terbaik

- Oleh Zulfaizan Mansor zulfaizan@bh.com.my

Kuala Lumpur: Nilai gaji sebanyak RM125,000 sebulan yang dibayar oleh Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) kepada seorang pemain dalam saingan Liga Malaysia (Liga M) dianggap terlalu tinggi.

Pengarah Urusan Action Football Asia (M) Sdn Bhd, Effendi Jagan Abdullah menjelaska­n nilai itu dilihat sesuai bagi pemain berprofil tinggi yang pernah beraksi di liga terbaik seperti Liga Perdana Inggeris (EPL).

Justeru, beliau berkata setiap pasukan seharusnya membuat penilaian rapi sebelum mengikat mana-mana pemain terutama mengambil kira ‘kantung’ kewangan mereka.

“Saya rasa nilai gaji sesuai bagi pemain import (dalam Liga M) paling tinggi pun AS$20,000 atau dalam lingkungan RM80,000. Kecuali kalau pemain itu benar-benar berkualiti dan datang dari liga berprofil tinggi macam EPL.

“Tengok dari mana dia datang, kalau dia (pernah) main dengan Aston Villa atau Newcastle United mungkin sesuai nilai itu. Tapi jika dia hanya beraksi di Liga M saja, nilai itu agak tinggi.

“Saya agak setuju dengan apa yang dikatakan Presiden KFA, Muhammad Sanusi Md Nor mengenai ukur baju di badan sendiri. Anda mesti tahu status kewangan dulu sebelum setuju membayar gaji tinggi kepada pemain.

“Kalau nak bayar gaji tinggi, tapi kewangan tidak mencukupi susahlah, nanti akan timbul masalah lain pula,” katanya kepada BH Sukan, semalam.

Semalam, Muhammad Sanusi yang juga Menteri Besar Kedah dilaporkan terkejut apabila mengetahui ada pemain skuad Lang Merah menerima gaji hingga RM125,000 sebulan.

Malah, beliau berkata perbelanja­an melebihi kemampuan menjadi antara faktor penyumbang kepada KFA terpaksa menanggung hutang lama yang mencecah RM10.6 juta.

Identiti pemain berkenaan bagaimanap­un tidak didedahkan.

Selain itu, Effendi yang juga ejen pemain berpengala­man turut mengakui sukar buat Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) atau Liga Bolasepak Malaysia (MFL) menetapkan had gaji siling bagi pemain dalam Liga M.

Saya rasa nilai gaji sesuai bagi pemain import (dalam Liga M) paling tinggi pun AS$20,000 atau dalam lingkungan RM80,000. Kecuali kalau pemain itu benar-benar berkualiti dan datang dari liga berprofil tinggi macam EPL.

“Susah sikit (nak laksana gaji siling pemain) sebab kita dalam pasaran terbuka. Tapi mungkin pihak tertentu boleh sarankan kepada kelab supaya berhati-hati dan tidak berbelanja berlebihan,” katanya.

Effendi Jagan Abdullah, Pengarah Urusan Action Football Asia (M) Sdn Bhd

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia