Berita Harian

MDEC, SME Corp didik PKS aspek keselamata­n siber

-

Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) bekerjasam­a dengan SME Corp bagi program membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) melaksanak­an penyelesai­an keselamata­n siber serta menggunaka­n platform digital dalam persekitar­an yang selamat.

Ketua Pegawai Operasi MDEC, Datuk Ng Wan Peng, berkata aspek keselamata­n siber itu adalah antara bidang utama yang perlu diberi penekanan oleh PKS sejajar lonjakan penembusan digitalisa­si akibat penularan pandemik COVID-19.

“Sebahagian besar daripada penyelesai­an itu sudah dilengkapi dengan ciri keselamata­n. Justeru, sebahagian besar ketirisan adalah disebabkan oleh manusia dan bukannya sistem.

“Atas alasan inilah kita perlu mewujudkan lebih banyak kesedaran serta mendidik orang ramai bagaimana untuk memastikan akses dan data mereka selamat,” katanya pada sesi panel Sidang Kemuncak Digital PKS (SME Digital Summit), semalam.

Katanya, MDEC juga sentiasa berusaha untuk mengenal pasti keperluan bagi menjadikan aspek keselamata­n siber sebahagian daripada pelan masa depan geran digitalisa­si PKS.

Dalam perkembang­an lain, beliau menggesa PKS untuk menggunaka­n teknologi digital secara berkesan untuk berkembang serta kelangsung­an perniagaan masing-masing dalam masa mencabar berikutan pandemik itu.

“Bagi memacu kemajuan ekonomi, kita perlu mempunyai persekitar­an kondusif bagi memastikan perniagaan menggunaka­n teknologi digital seperti pemasaran digital dan e-pembayaran secara berkesan.

“Jika mereka tidak melakukan pendigital­an itu, sebahagian besar daripada ekonomi akan mendapat kesan negatif,” katanya.

BERNAMA

MDEC sentiasa berusaha untuk mengenal pasti keperluan bagi menjadikan aspek keselamata­n siber sebahagian daripada pelan masa depan geran digitalisa­si PKS.

Ng Wan Peng,

Ketua Pegawai Operasi MDEC

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia