Berita Harian

Aliran keluar dana asing RM20.89B sejak awal tahun

Industri pelanconga­n, pembuatan, peruncitan paling terjejas akibat COVID-19

- Oleh Hazwan Faisal Mohamad hazwanfais­al@bh.com.my

Tiga

BH,

Pelabur asing terus menjual ekuiti Malaysia dalam tempoh 1 hingga 3 September 2020, dengan jualan bersih meningkat kepada RM558 juta daripada RM484.9 juta dalam tempoh 24 hingga 28 Ogos lalu.

Ahli ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Adam Mohamed Rahim, berkata Bursa Malaysia mengharung­i permulaan yang agak getir pada awal September dengan pelabur antarabang­sa melupuskan RM379.9 juta bersih ekuiti tempatan pada Selasa lalu, jumlah yang tidak dilihat dalam sehari sejak April 2019.

Menteri itu, Izuan berkata, kesediaan kerajaan menambah pakej rangsangan ekonomi adalah positif demi memastikan pemulihan yang mapan berikutan penutupan sementara sebahagian besar aktiviti ekonomi ketika pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Katanya, Rang Undangunda­ng Langkah-langkah Sementara Bagi Mengurangk­an Kesan Penyakit Koronaviru­s 2019 (COVID-19) 2020 yang diluluskan di Dewan Rakyat memberi ruang kepada kerajaan mengambil langkah seterusnya dalam menangani impak virus terbabit.

“Antaranya, kadar (statutori) nisbah hutang negara kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dapat dinaikkan sehingga 60 peratus daripada 55 peratus yang ditetapkan sebelum ini. Kenaikan ini dibenarkan sehingga 2023.

“Secara kasar, ini memberikan ruang kepada kerajaan menambah hutang negara sehingga RM75 bilion bagi meningkatk­an suntikan fiskal langsung bernilai RM45 bilion yang sudah dimulakan menerusi

Namun, beliau menambah bursa tempatan ditutup hanya 0.3 peratus lebih rendah kepada 1,521.4 mata pada Selasa dengan sentimen sebahagian­nya dirancakka­n perolehan sektor perkhidmat­an China, seperti yang ditunjukka­n indeks pengurus pembelian perkhidmat­an negara (PMI) yang mengukuh kepada 55.2 pada Ogos daripada 54.2 pada bulan sebelumnya.

“Sementara itu, jumlah penjualan bersih asing merosot dengan ketara kepada RM26.0 juta bersih pada Rabu berikutan kerancakan prestasi semalaman di Wall Street, dipacu oleh data positif kerana banyak wilayah perlu mengambil langkah sewajarnya bagi menangani kemeleseta­n disebabkan oleh COVID-19 ini,” katanya.

Komposit S&P 500 dan Nasdaq melonjak ke paras tinggi baharu pada Selasa selepas data menunjukka­n aktiviti pembuatan Amerika Syarikat (AS) memecut pada Ogos, meningkat untuk tiga bulan berturut-turut, disokong permintaan baharu dan tempahan eksport.

Pada Khamis, dana antarabang­sa meningkatk­an aktiviti Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) serta Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA),” katanya.

Beliau berkata, prinsip yang paling penting bagi kerajaan adalah prihatin kepada rakyat.

Justeru, katanya sokongan seperti Bantuan Prihatin Nasional (BPN), morotarium pinjaman bank, bantuan khas perusahaan kecil dan sederhana (PKS), subsidi upah, diskaun bayaran bil elektrik serta inisiatif lain di bawah pakej rangsangan ekonomi adalah bukti keprihatin­an terhadap rakyat rakyat.

“Program Subsidi Gaji di bawah pakej sedia ada mungkin boleh dilanjutka­n melebihi Disember 2020, khususnya untuk pengusaha yang terbabit dalam tiga sektor berkenaan.

“Ini dapat memastikan pemulihan operasi perniagaan sektor terbabit yang turut menyumbang secara langsung kepada pertumbuha­n ekonomi negara,” katanya.

Sementara itu penganalis­is ekonomi bebas, Prof Emeritus Datuk Dr Zakariah Abdul Rashid, jualan mereka dengan mengeluark­an RM152 juta bersih ekuiti tempatan.

“Walaupun peningkata­n dalam bayaran gaji persendiri­an AS pada Ogos memberikan sentimen positif kepada pasaran, ia tidak membantu kerana ramai yang masih bimbang dengan ketegangan geopolitik baharu antara AS dan China,” kata Adam.

Ketegangan terkini tercetus selepas Jabatan Negara AS memaklumka­n bahawa diplomat kanan China di AS perlu mendapatka­n kelulusan persekutua­n sekiranya mahu mengunjung­i

berkata perhatian seharusnya diberikan kepada lepasan universiti baru menamatkan pengajian yang dijangka berdepan kesukaran untuk mendapatka­n pekerjaan.

Katanya, pada Oktober ini terdapat graduan daripada beberapa universiti akan menamatkan pengajian, sekali gus meningkatk­an lagi persaingan dalam pasaran pekerjaan tempatan.

“Masalah penganggur­an dalam kalangan belia agak membimbang­kan kerana jumlahnya dua angka, iaitu antara 10 hingga 12 peratus. Graduan yang tidak mendapat pekerjaan, mereka akan terbabit dalam ekonomi gig.

“Ramai graduan menjadi penganggur terselindu­ng atau disguised unemployme­nt. Mereka kelihatan seperti bekerja, tetapi sebenarnya adalah penganggur terselindu­ng yang terbabit dalam sektor informal.

“Justeru, kerajaan perlu meneliti dan mencari penyelesai­an mapan bagi mengatasi masalah ini daripada terus berlarutan,” katanya.

Tumpuan sewajarnya diberi kepada sektor terjejas teruk akibat pandemik COVID-19 sekiranya kerajaan berhasrat laksana pakej rangsangan ekonomi tambahan bagi bantu rakyat.

Ahli Ekonomi Bank Muamalat Malaysia Bhd

pegawai kerajaan dan kampus universiti.

Sementara itu, berdasarka­n tempoh dari awal tahun sehingga kini, dana asing menjual RM20.89 bilion bersih ekuiti tempatan, mengatasi aliran keluar bersih asing sebanyak RM19.49 bilion pada 2015.

Malaysia, sebagai perbanding­an dengan rakan ASEAN yang lain mencatatka­n aliran keluar bersih asing kedua terbesar selepas Thailand yang mencatatka­n aliran keluar bersih asing setakat tahun ini berjumlah AS$8.16 bilion. BERNAMA

 ??  ?? Izuan Ahmad,
Izuan Ahmad,

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia