Berita Harian

Airasia X dijangka ‘terbang’ kembali

Syarikat boleh beroperasi semula jika pelan penstruktu­ran hutang berjaya

- Oleh Mohd Zaky Zainuddin zaky@bh.com.my

Airasia X Bhd, unit penerbanga­n jarak jauh Airasia Group Bhd berpotensi memulakan semula operasi dengan kos yang lebih rendah selepas terjejas teruk akibat sekatan perjalanan di seluruh dunia ekoran penularan COVID-19.

Penganalis­is CGS-CIMB Research, Raymod Yap, berkata jangkaan itu hanya dapat direalisas­ikan jika pelan penstruktu­ran semula Airasia X yang akan mengurangk­an 98 peratus hutang tidak bercagar dan pembatalan semua kontrak tertunggak berjaya.

Katanya, sekiranya Airasia X berjaya melaksanak­an penstruktu­ran semula hutang, kedudukan ekuiti pemegang saham setakat 30 Jun akan bertambah baik dari -RM961 juta (sebenar) kepada -RM385 juta (proforma) atau -9.3 sen sesaham.

“Memandangk­an jangkaan kami yang Airasia X terus mencatat kerugian pada separuh kedua 2020 dan suku pertama 2021, kedudukan ekuiti pemegang saham negatif mungkin terus melebar sebelum penyusunan semula selesai,” katanya dalam nota penyelidik­an.

Awal bulan ini, Airasia X mengumumka­n pelan penstruktu­ran semula hutang dengan liabiliti tidak bercagarny­a berjumlah RM9.2 bilion (pada 30 Jun 2020) dikurangka­n menjadi RM200 juta, mewakili penguranga­n sekitar 98 peratus.

Pelan itu yang dijangka selesai menjelang akhir suku tahun kewangan akan datang untuk menyelamat­kan syarikat itu daripada ditutup apabila COVID-19 terus menjejaska­n perjalanan udara.

Cadangan itu memerlukan kelulusan daripada pelabur dan penyedia pinjaman.

Susulan pengumuman itu, beberapa firma penyelidik­an mengemukak­an penarafan dan unjuran kurang memberangs­angkan selain menyebabka­n harga sahamnya susut, mencermink­an cabaran yang begitu getir menanti syarikat penerbanga­n jarak jauh itu.

Public Investment Bank Bhd, misalnya mengekalka­n penarafan ‘underperfo­rm’ dan harga sasaran satu sen bagi unit penerbanga­n jarak jauh Airasia Group itu, manakala KAF Equities Sdn Bhd, mengekalka­n saranan ‘jual dengan harga sasaran 0.02 sen sesaham.

Mengulas lanjut, Raymod berkata, berdasarka­n pengiraan CGS-CIMB, meskipun Airasia X berjaya menyusun semula hutangnya, ekuiti pemegang sahamnya akan kekal di bawah sifar.

Justeru, katanya, syarikat penerbanga­n itu memerlukan suntikan ekuiti pasca penyusunan semula sebagai modal hutang tambahan.

“Sehubungan itu, kami mengulangi saranan reduce bagi saham Airasia X dengan harga sasaran sifar berdasarka­n nilainya, tetapi tertakluk kepada nilai minimum sifar,” katanya.

Mengulas mengenai hutang tidak bercagar, beliau berkata, jumlah RM200 juta hasil penyusunan semula dicadangka­n untuk dilunaskan menerusi tiga bayaran ansuran masing-masing berjumlah RM66.7 juta pada tahun ketiga hingga kelima di tambah dengan kadar faedah tahunan sebanyak dua peratus.

“Pemiutang tanpa cagaran mungkin tidak mempunyai pilihan yang lebih baik selain bersetuju. Untuk melaksanak­an cadangan penstruktu­ran hutang dan penyusunan semula korporat, Airasia X memerlukan kelulusan Mahkamah Tinggi dan kelulusan mesyuarat agung luar biasa pemegang saham.

“Syarikat penerbanga­n itu juga mesti mengadakan rundingan bersama pemiutang di mana pemiutang yang memegang 75 peratus daripada jumlah hutang tanpa cagaran perlu bersetuju dengan cadangan penstruktu­ran semula hutang.

“Sekiranya pemiutang tidak bercagar setuju, mereka dijangka pulangan balik hutangnya maksimum dua peratus daripada jumlah hutang, namun perlu menunggu sehingga tempoh lima tahun,” katanya.

Bagaimanap­un, Raymond berkata, jika pemiutang tidak bersetuju, maka Airasia X kemungkina­n akan dilupuskan dan pemiutang yang tidak bercagar itu mungkin tidak memperoleh apa-apa pulangan.

“Penyewa pesawat, khususnya, mungkin berdepan masalah untuk menyewakan semula pesawatnya kepada syarikat penerbanga­n lain di tengah-tengah krisis kesihatan yang dicetuskan COVID-19.

“Pada pendapat kami, cadangan penstruktu­ran hutang Airasia X adalah wajar dan munasabah. Kami percaya sebahagian besar pemiutang tidak bercagar ini tidak mempunyai pilihan selain bersetuju dengan syarat cadangan penstruktu­ran hutang ini,” katanya.

Syarikat penerbanga­n itu memerlukan suntikan ekuiti pasca penyusunan semula sebagai modal hutang tambahan.

Raymod Yap,

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia