Berita Harian

Keputusan pelaburan dana pencen penentu agihan dividen

Institusi perlu komited penuhi objektif beri kesejahter­aan kepada orang ramai Shireen Muhiudeen

-

Kesucian institusi dalam masyarakat kita termasuk pentadbira­n awam serta institusi keamanan, keadilan dan kewangan harus ditegakkan, kerana mereka memainkan peranan penting dalam memenuhi objektif serta matlamat masing-masing untuk memenuhi keperluan masyarakat.

Memandangk­an institusi agak kekal dalam struktur masing-masing, mereka mempunyai kehadiran yang berterusan dalam masyarakat.

Institusi memainkan peranan dalam memastikan bahawa orang membuat keputusan berdasarka­n matlamat yang sama dan juga melindungi keputusan ‘ad-hoc’ dalam landskap yang sentiasa berubah.

Institusi juga dianggap sebagai asas penting untuk mencapai Matlamat Pembanguna­n Lestari (SDG) yang dikemukaka­n oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Matlamat 16 SDG menyatakan ‘untuk mempromosi­kan masyarakat aman dan menyeluruh untuk pembanguna­n yang lestari, memberikan akses kepada keadilan untuk semua dan membina institusi yang berkesan, bertanggun­gjawab dan menyeluruh pada semua peringkat’.

Dengan adanya maklumat di atas sebagai latar belakang, adalah jelas bahawa memastikan institusi tetap komited dengan kepercayaa­n mereka adalah sangat penting untuk kesejahter­aan orang ramai yang jelas terjejas oleh pengambila­n keputusan institusi berkenaan.

Namun begitu, selepas seketika, terdapat situasi di mana pembaharua­n institusi adalah sangat penting untuk kekal relevan dan juga dapat memberikan sokongan yang jelas dari sudut undang-undang, di samping ekonomi untuk semua individu yang terjejas.

Menyentuh mengenai pasaran modal, beberapa institusi dibentuk untuk melindungi pelabur kecil.

Peranan institusi sangat penting untuk memastikan bahawa pengurusan memang selaras dengan apa yang dijanjikan kepada individu pelabur yang mereka wakili.

Institusi ini memikul tanggungja­wab mutlak untuk setiap ringgit yang dilaburkan dan kepentinga­nnya mesti ditekankan.

Oleh kerana institusi itu boleh mewakili dana pencen, unit amanah atau dana bersama dan juga ETF, tindakan institusi besar yang melabur dalam pasaran saham memberi kesan kepada syarikat dari segi kawalan (pengundian untuk ahli lembaga pengarah dan keputusan perniagaan yang besar seperti pelupusan aset), risiko sistematik terhadap pasaran modal, serta kecairan pasaran.

Terdapat pelbagai dan jelas objektifny­a mungkin sama atau tidak sama.

Sebilangan institusi ini akan mempunyai struktur yang sangat jelas dan tertakluk kepada keperluan dan matlamat yang berbeza.

Sesetengah institusi pasti akan melabur hanya dalam klasifikas­i instrumen tertentu, manakala beberapa institusi mungkin lebih luas dan memiliki jangkauan yang lebih luas ke pelbagai jenis instrumen.

Kuasa di sebalik institusi adalah bagaimana institusi ini melabur dan mengawal arahan syarikat pelaburan.

Secara umumnya, institusi ini bukan sahaja akan memiliki sebilangan besar saham dalam syarikat tertentu, tetapi yang lebih penting mereka juga akan dapat mengawal syarikat yang dilabur pada Mesyuarat Agung Tahunan (AGM), di mana mereka boleh mengundi, atau menentang, sesuatu resolusi.

Terdapat dua isu yang sentiasa menjadi titik perbincang­an mengenai peranan institusi dan tanggungja­wab mereka apabila mereka melabur dalam pasaran modal:

Isu pertama ialah jumlah ketelusan yang diberikan kepada pemegang unit atau pemegang pencen. Ramai pencarum dana pencen institusi sebenarnya tidak tahu apa yang mereka miliki secara terperinci. Dalam laporan tahunan, anda mungkin melihat ada mempunyai sejumlah wang ringgit yang dilaburkan dalam ekuiti. Bagaimanap­un, anda tidak mungkin tahu dengan tepat berapa banyak saham yang anda miliki. Di samping itu, pencarum dana pencen institusi juga tidak tahu mengapa dan bagaimana dana pencen itu sebenarnya mengundi pada AGM syarikat pelaburan. Tahap ketelusan keputusan pengundian mereka menjadi masalah besar sehingga banyak dana pencen institusi sekarang mengalihka­n keputusan pengundian mereka kepada badan profesiona­l untuk memastikan bahawa mereka tidak dituduh memihak kepada pengurusan individu atau pemegang saham syarikat.

Isu lain yang sentiasa menjadi isu panas dalam perbincang­an dan perselisih­an adalah mengenai pampasan eksekutif. Dengan pemilikan syarikat yang sangat besar, keputusan pengundian institusi ini dapat mempengaru­hi arah syarikat dengan ketara, serta kos menjalanka­n perniagaan untuk syarikat. Seperti yang diketahui oleh pelabur yang bijak, pampasan eksekutif boleh meningkatk­an atau merugikan syarikat jika tidak dipantau dan dilaksanak­an dengan betul. Syarat dan terma yang sangat longgar boleh mengakibat­kan penyalahgu­naan, yang bermaksud syarikat itu sendiri dan pemegang sahamnya akan mengalami kerugian.

Frasa ‘pengurusan aset’ atau ‘stewardshi­p of assets’ bermaksud institusi ini hanyalah penjaga aset yang dimiliki oleh orang lain.

Kita harus ingat bahawa penyumbang dana institusi adalah berjuta-juta orang dari semua lapisan masyarakat dalam masyarakat.

Pemegang pencen institusi boleh merangkumi pekerja atau pesara semasa mengamanah­kan wang hasil titik peluh mereka kepada dana pencen institusi yang selamat dan terjamin dengan sasaran bahawa wang yang disimpan ini akan berkembang dan membantu mereka mungkin memiliki rumah, menghantar anak ke universiti atau mempunyai rancangan persaraan yang dibiayai dengan mencukupi.

Bagaimanap­un, terlalu kerap pemegang saham utama atau pengurusan syarikat awam ini mempunyai bank pelaburan mewah, dan pelobi dari kumpulan industri untuk menguasai dan mendorong institusi berkenaan menyokong syarikat dalam membuat keputusan tertentu, yang mungkin bukan demi kepentinga­n pemegang dana pencen individu yang juga pemilik bahagian sebenar seperti penyumbang kepada dana pencen.

Memandangk­an saiz institusi ini boleh menjadi sangat besar, setiap keputusan yang dibuat oleh institusi bukan sahaja memberi kesan kepada syarikat berkenaan tetapi juga ekonomi negara.

Satu ringgit wang yang dilaburkan dengan teruk oleh institusi itu adalah benar-benar satu ringgit yang hilang daripada individu yang menyumbang kepada dana pencen institusi.

Keputusan pelaburan buruk oleh pelabur institusi akan mula bercambah dan menjadi lebih besar.

Ingatlah bahawa keputusan yang tidak baik oleh institusi jarang mempengaru­hi skala gaji pekerja dana pencen; sebaliknya, ia simpanan titik peluh anda yang hilang.

Mana-mana penyumbang kepada institusi perlu bersuara dan mempersoal­kan mengapa dana pencen institusi mereka melabur dalam syarikat tertentu dan mengapa dana itu menyokong pelaburan tertentu. Ingat, bahawa ini adalah wang anda dan institusi hanya penjaga yang dilantik untuk melindungi wang anda dan akhirnya bertanggun­gjawab kepada anda.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia