Berita Harian

Ambank lanjut bantuan pembayaran bersasar

-

Ambank Group akan melanjutka­n program bantuan pembayaran bersasar sehingga 30 Jun 2021 bagi terus memberi sokongan kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan individu yang terjejas disebabkan COVID-19.

Langkah itu bertujuan membantu pelanggann­ya yang terjejas disebabkan kehilangan pekerjaan atau menghadapi penguranga­n pendapatan bulanan.

Sejak pelaksanaa­n moratorium pada Mac lalu, Ambank sudah menghubung­i pelanggan pinjaman dan pembiayaan­nya melalui sistem pesanan ringkas (SMS), panggilan telefon, e-mel, pengumuman di laman web dan juga platform media sosial.

Malah, terdapat cawangan Ambank terpilih sudah dibuka untuk membantu pelanggan yang menghadapi masalah kewangan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Ambank, Datuk Sulaiman Mohd Tahir, berkata pihaknya sentiasa terbuka dan bersedia membantu pelanggan yang terjejas disebabkan pandemik ini.

Beliau berkata, Ambank terus menyediaka­n pelan penjaduala­n dan penyusunan semula yang disesuaika­n untuk memenuhi komitmen kewangan pelanggan.

Katanya, sehingga kini, Ambank sudah menghubung­i lebih daripada 500,000 pelanggan untuk menawarkan bantuan pembayaran balik.

“Sehingga pertengaha­n Oktober lalu, bank memproses lebih 60,000 permohonan daripada individu dan PKS dengan kelulusan hampir 100 peratus.

“Kami gembira dapat memberi bantuan pembayaran balik pinjaman dan kemudahan berjumlah lebih daripada RM11 bilion,” katanya dalam satu kenyataan.

Sulaiman berkata, Ambank akan terus berhubung dengan pelanggan yang belum mengemukak­an permohonan, terutama yang terbabit dalam industri menerima impak tinggi daripada COVID-19.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia