Berita Harian

Pensyarah kanan ditahan PGA miliki senapang

-

Pasir Mas: Tindakan selamba seorang pensyarah melepaskan tembakan di sawah, mengundang padah apabila ditahan anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) di Kampung Tasek Berangan dekat Repek, dekat sini.

Pegawai Pemerintah Batalion 8 PGA (PGA8), Superinten­dan Muhammad Shamsuddin, berkata suspek berusia 40-an itu dikesan tidak mempunyai lesen dan permit senjata, selain senapang terbabit dipercayai diseludup dari Thailand, melalui pangkalan haram.

Katanya, dalam kejadian jam 3 petang kelmarin, anggotanya yang sedang membuat rondaan mengesan sebuah pacuan empat roda dalam keadaan mencurigak­an berada di kawasan sawah padi.

“Anggota PGA kemudian melihat suspek turun daripada kenderaan berkenaan sambil menggalas senapang sebelum terus melepaskan tembakan ke arah sawah.

“Susulan perbuatan itu, anggota PGA menghampir­i suspek sebelum menahannya untuk pemeriksaa­n. Hasil pemeriksaa­n mendapati senapang terbabit adalah jenis pump gun bertulis perkataan Escort buatan Turki.

“Kami turut menemui dua butir peluru hidup pada senjata itu, selain pemeriksaa­n dalam kereta menemui sembilan peluru jenis Sg 12 Bore, lima peluru pelet dan 58 butir peluru Ball Bearing,” katanya.

Muhammad berkata, suspek yang juga pensyarah kanan di sebuah institut pengajian tinggi itu ditahan, manakala semua barangan serta kenderaan dirampas sebelum diserahkan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas bagi tujuan siasatan dan tindakan lanjut.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 8(a) Akta Senjata 1960 (Akta 206), Seksyen 8 Akta Senjata Api 1971 (Akta 37) dan Seksyen 7(1)(a) Akta Bahan Kakisan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958 (Aktya 357).

“Saya menasihatk­an orang awam untuk memohon lesen atau permit bagi memiliki senjata api, sejajar dengan undang-undang yang ditetapkan.

“Selain itu, PGA8 komited menjalanka­n tugas mengawal sempadan, terutama dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi memastikan tiada jenayah rentas sempadan atau penularan wabak berlaku,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia